viden og erfaring søges i forbindelse med at omkonvertere et rum til badeværelse....

Så har jeg brug for jeres viden igen kære LDS´er         

-Tror næsten godt jeg kender svaret på mit lidt dumme spørgsmål    men er der nogle af jer LDS´er der har erfaring, viden eller prøvet at at lave et alm. værelse om til badeværelse der allerede HAR gulvarme?

Rummet er bygget som en tilbygning i 2005 og fungere som kontor nu, og har gulvarme.
Dvs. gulvet skal op, der skal etableres kloak, vådsikring og hele balladen hvis man vælger at gøre dette...  

-Med min sparsomme viden og erfaring inden for gør-det-selv vil jeg sige det er for dumt, besværligt og dyrt til at det kan lade sig gøre, og det var noget man skulle have valgt at gøre i første omgang - altså da man bygget tilbygningerne det vel og mærke!
(desuden står desværre kun anlægsgartner på mit svendebrev, og ikke tømre, VVS´er, kloakmester eller mure

På forhånd tak for hjælpen   
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Anlægs gartner er et meget godt udgangs punkt. De er ikke forskrækket over at der skal køres 50 trillebør fulde ud eller sådan noget.   
Når det er sagt så kan man altid sige at man skulle have lavet noget anderledes når der senere viser sig at være en ny situation. Det er det man kalder bagklog og det er det alle kan være.
Du har helt ret, gulv skal hugges op,  der skal graves ned, laves kloak - vand og el, stampes op, isoleres, radon sikres, rionet, LAVE NY GULVVARME, vådrumssikre og sættes fliser op. Det var den hurtige planlægning. 
Du kan ikke forvente at gulvvarme slanger kan holde til at blive hugget op. 
Jeg fornemmer at i har en diskussion i familien, så husk -  er fruen glad så er du også glad -. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har i det nuværende hus både renoveret et eksisterende men også flyttet et badeværelse til et andet rum, ingen tvivl om at det er det sværeste rum pga alt det forskellige teknik og lovkrav, start med at sætte dig lidt ind i hvilke krav der er til et badeværelse.
Men bortset fra at forlænge eksisterende kloak under det eksisterende synes jeg helt klart det det var nemmest  at lave i et nyt rum da der (især under nedbrydning) er færre hensyn at tage til eksisterende installationer og man har dermed en helt ren tavle at "tegne" på, så er man også mindre tilbøjelig til at tænke i mulig genanvendelse for at spare lidt.
Man kan lave det meste selv men noget er aut arbejde, men man kan vinde en del ved ikke at være forskrækket på forhånd af de forskellige håndværksmæssige discipliner (brug Youtube, der er næsten altid en film der viser hvordan) -og på i videst muligt omfang at lave det forberedende/afsluttende arbejde med at grave ud, skære riller til el og vand, pudse vægge, støbe gulv, lave vådrumssikring etc. - bare husk at have en klar plan for alle delelementer og hvad slutproduktet incl alt indretning skal være.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Helt enig alt bør overvejes inden opstart. Præcis toilet placering derved præcis afløbs placering, hvor skal toilet rulle være så man ikke skal række helt om på ryggen for at få fat i denne, 
Hvor kan afløb kobles på udenfor. hvordan føres vand hen til rummet. 
Flise størrelser så man kan få valgt rigtig med afløb i bruse kabine, og hvor eventuel fald skal starte i bruse område. 
Placering af afløb i væg under håndvask. Bruse placering så det sprøjter mindst ud på gulv uden for bruser ( og det er ikke på bagvæg) Skal der ny vindue i med glas som ikke er direkte gennemsigtig 
Og mange andre mulige ting. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 08-01-2023 12:24:41

Anlægs gartner er et meget godt udgangs punkt. De er ikke forskrækket over at der skal køres 50 trillebør fulde ud eller sådan noget.   
Når det er sagt så kan man altid sige at man skulle have lavet noget anderledes når der senere viser sig at være en ny situation. Det er det man kalder bagklog og det er det alle kan være.
Du har helt ret, gulv skal hugges op,  der skal graves ned, laves kloak - vand og el, stampes op, isoleres, radon sikres, rionet, LAVE NY GULVVARME, vådrumssikre og sættes fliser op. Det var den hurtige planlægning.
Du kan ikke forvente at gulvvarme slanger kan holde til at blive hugget op.
Jeg fornemmer at i har en diskussion i familien, så husk -  er fruen glad så er du også glad -. 

Har aldrig tænkt over det, men måske er nok noget om snakken?    jeg har aldrig været ked af at lave hårdt arbejde, men er ikke den store fan af "molbo-arbejde" eller arbejde der er spildt. 

Jeg vidste nu godt på forhånd at gulvarme slangerne ikke vil kunne holde til sådan en omgang, så de ryger væk hvis gulvet skal op.

Du har helt ret i at det stadig bliver debatteret, og tænker vi sender hvid røg op af skorstenene når vi er blevet enig.    (så tør naboerne igen at bevæge sig ind på matriklen)...vise ord ev elmand og mange tak for dit input   


BOFH skrev den 08-01-2023 14:25:37

Jeg har i det nuværende hus både renoveret et eksisterende men også flyttet et badeværelse til et andet rum, ingen tvivl om at det er det sværeste rum pga alt det forskellige teknik og lovkrav, start med at sætte dig lidt ind i hvilke krav der er til et badeværelse.
Men bortset fra at forlænge eksisterende kloak under det eksisterende synes jeg helt klart det det var nemmest  at lave i et nyt rum da der (især under nedbrydning) er færre hensyn at tage til eksisterende installationer og man har dermed en helt ren tavle at "tegne" på, så er man også mindre tilbøjelig til at tænke i mulig genanvendelse for at spare lidt.
Man kan lave det meste selv men noget er aut arbejde, men man kan vinde en del ved ikke at være forskrækket på forhånd af de forskellige håndværksmæssige discipliner (brug Youtube, der er næsten altid en film der viser hvordan) -og på i videst muligt omfang at lave det forberedende/afsluttende arbejde med at grave ud, skære riller til el og vand, pudse vægge, støbe gulv, lave vådrumssikring etc. - bare husk at have en klar plan for alle delelementer og hvad slutproduktet incl alt indretning skal være.

Det med den rene tavler er en rigtig god pointe. Du har ret i at man har tendens til at tænke i samme baner, eller måske som det var før i stedet for at tænke nye ideer.
-En anden god pointe er som du nævner selvfølgelig også hele logistikken og det med at have et dagligdags liv, i det hus man er i gang med at renovere i samtidig.

Mange tak fordi du vil dele din erfaring og input     

 

ev elmand skrev den 08-01-2023 22:48:18

Helt enig alt bør overvejes inden opstart. Præcis toilet placering derved præcis afløbs placering, hvor skal toilet rulle være så man ikke skal række helt om på ryggen for at få fat i denne.
Det er (næsten) lige før at "Pølletronen" er det vigtigste element i huset - placering er altafgørende da det er et arbejdsrum så man skal huske at tænke ergonomi og arbejdsmiljø!   
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis