Opvaskemaskine belægning på plastvarer

Vores plastvarer får en fast belægning, se foto- efter mange opvaskninger med ældre end 2013. Bosh supersilence opvaskemaskine. Bruger afspændingsmiddel, salt og finish tabs. Vh Ib Sillebak 

Vh Ib Sillebak Kristensen, Viborg 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du forsøgt at give den en omgang afkalkning til opvaskemaskiner?
(citronsyre ikke minus kalk!).

meeeeeen... det kan også godt være jeres opvaske maskine er ved at være træt.

jeg gør det ca. hver 3 mdr. pga. vi har hårdt vand. Jeg følger anvisningen og kommer lidt i sæbeskålen, og køre en vask uden service i. der efter tømmer jeg sien i bunden og renøre den.
Du kunne jo evt prøve med at starte der?
vi bruger regelmæssigt affedtning -kalkning med Neophos maskinrens. Måske kan det også skyldes, at vi opvarmer madrester i mikrobølgeovn i samme plastbøtter.

Vh Ib Sillebak Kristensen, Viborg 
Sillebak skrev den 08-01-2023 11:53:44

vi bruger regelmæssigt affedtning -kalkning med Neophos maskinrens. Måske kan det også skyldes, at vi opvarmer madrester i mikrobølgeovn i samme plastbøtter.
Jeg har førhen også brugt renseprodukter fra Neophos, men synes ikke de havde den effekt som jeg ønsket.
Så brugte jeg min bedstemors gamle husråd - nemlig citronsyre, og det hjalp.
Bruger ikke andet i dag, men det er helt op til dig selvfølgelig.

-Den hvide bøtte er helt klar misfarvning efter f.eks. tomatsovs, ketchup, rødkål eller noget andet farveægte madvare, og tror ikke i kan få den ren igen. Om det skyldes opvarmning i mikroovnen er ikke sikkert men en mulighed. 

-Måske det vil være nemmest at købe to nye bøtter?   

Sillebak skrev den 08-01-2023 11:53:44

vi bruger regelmæssigt affedtning -kalkning med Neophos maskinrens. Måske kan det også skyldes, at vi opvarmer madrester i mikrobølgeovn i samme plastbøtter.

Præcis. Det er der problemet ligger.

Især bøtter der ikke er beregnet til mikroovn bliver hurtigt som på dit billede. Selv bøtter der er beregnet til mikroovn vil med tiden blive slidt.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
ok tak for svar. Vi undlader fremover at bruge plast i mikrobølgeovn. vh Ib

Vh Ib Sillebak Kristensen, Viborg 
Annonce
 Vi undlader fremover at bruge plast i mikrobølgeovn.
Belægningen har kun kosmetisk betydning. Jeg har sådanne 10 år gamle skåle og er ikke død af det endnu. Ellers brug skåle mærket til brug i mikrobølgeovn.

fase
Vores plasbøtter til madvare så også sådan ud efter et stykke tid, fordi vi også varmede maden i microovnen.
Vi har skiftet de fleste ud til glas.
Jeg har den samme hvide plastbøtte, den fik rødlig misfarvning første gang den blev brugt i mikrobølgeovnen med noget mad med tomat i.

Så jeg hælder stærkt til at det er mikrobølgeovnen der er problemet.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis