Påforing af spær på. 1 sal - Hanebånd

Hej alle

Jeg overtog et hus for 1½ år siden og i forbindelse med renovering af 1. Salen, stødte jeg på nogle udvekslinger som var helt forkert lavet ifb. at taget blev udskiftet og der blev lavet ovenlys for 4 år siden. Jeg var derfor tvunget til at nedbryde alt, så ejerskifte kunne fikse udvekslingerne. 
Nu står jeg i den situation at jeg skal påfore de eksisterende spær, så jeg kan opnå en bedre isolering. Men ifb. med at de udførte det nye tegltag, så har de fra ydersiden smit 45x95 mm spærtræ på eksisterende bjælker, for at rette op og forstærke. 

Mit spørgsmål er så, hvordan kan jeg bedst påføre indvendigt. Tænker at påfore med 45x145 spærtræ og så dampspærre efterfulgt af installations lag med 50 mm og gips.

Påforer jeg i forlængelse af de 45x95 spærtræ og fastgør det nye 45x145 mm spærtræ med normplade/hulplader? Der er også en del tilskæringer ved hanebåndet, vil det svække konstruktionen? 
Og hvad med fastgørelse ved tagfoden? De eksisterende spær er fastgjort inde i murværket i tagfoden, så der er ingen rem til fastgørelse.
Og samles de også med normplade i kip?

Forslag modtages rigtig gerne. Har forespurgt en tømrer og han vil have 175.000 for at påfore, sætte isolering i, dampspærre og installationslag. Det syntes jeg lyder helt vanvittigt. Så tænker selv at gå i gang, men vil gerne være sikker på at det statiske holder, så jeg ikke svækker konstruktionen.

På forhånd tusinde tak for svar.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
GSH
GSH
838 4200
Det er en gængs måde at påfører spærtræ på siden af nuværende spær.
Når det gælder opretning og forstærkning på ydersiden er det i min optik håndværks forsvarlig.

Når det gælder påføring af spærtræ, på siden af eksisterende spær, for at optimerer isoleringen til nutidens krav, er det i min optik noget klamp, der kræver stor dimension af spærtræet samt isoleringen bliver ikke optimal.

Hvis det var mig ville jeg påfører passende Regler på undersiden af eksisterende spær, så det i princippet kommer til at udgøre en form for Letbjælke som vedhæftet pdf fil.
Reglerne kan f.eks. fastgøres med passende konstruktionsskruer, samt afstandsklodser i en afstand på max 1 m. Det er nok mere besværlig Norm-/hulplader pga. eksisterende påført spærtræ. Afstandsklodserne skal selvfølgelig tilpasses i given længde, har man en "kapsav" burde være overkommeligt. 

Fordelen ved "letbjælke" er at det giver langt større stivhed/bæreevne for langt mindre brug af træ.
For at overholde nutidens isoleringekrav ender man let op i ca. 300 mm, afhængig af given u-værdi for isoleringen, samt luftspalte over isoleringen på 50 mm, i alt ca. 350 mm.
Det kræver et gevaldigt stort spærtræ, i forhold til f.eks. en Regel på 45x90 mm.

På et foto fremgår det at hanebåndet er påført på begge sider af gl. spær, derved kan et Regel 45x90 mm, højst sandsynlig, gå fra tagfod til kip i et stykke, det vil give en langt større styrke end påføring af spærtræ på siden af eksisterende.

Det må forudsættes at eksisterende spær er fastgjort korrekt/forsvarligt, i så fald ikke, må det også være en sag for ejerskifte.


ev elmand
ev elmand
23490 7480
Velkommen på lds.
Helt principielt så har du nu en tagkonstruktion som er orden. ( senere kommer jeg med en bekymring ) Så det at du laver en ny væg længere inde med isolering, dampspærre m.m. svækker ikke konstruktionen. 
1. Det nuværende:
Min undren går på hvorfor der ikke er hanebånd på alle spær. De har jo det formål at styrke spærene midt på, så trykket fra den ene side ophæves fra trykket på den anden side. Der hvor de ikke er er der risiko for nedbøjning og det man kalder svajryg på taget. Du har også nogle "stole" ( skunkstolper ) som er med i konstruktionen. De har også en betydning og der synes den første på billede 1 at være fastgjort lidt sparsom i toppen. 
Så jeg ville sætte hanebånd på alle spær. 
Der er ikke nogen grund til at have en rem som spær er fastgjort til. Men de er sikkert fastgjort til de vandrette bjælker i huset. Det er dem der sørger for at bjælker ikke skrider ud når tagets vægt plus vind og evt. snetryk belaster det yderligere.
Jeg kan se at der er monteret udluftnings ventiler i undertaget. Det er naturligvis ok, men jeg synes der skulle være mindst det dobbelte antal på det lille udsnit som kan ses på billedet. Men de er nemme at sætte i inde fra. 
2. Isolering
Når du skal isolere så skal der være mindst 50 mm luft op imellem isolering og undertag og der skal være udluftning nederst så luften kan passere op og ud af de ventiler som er delvis monteret. Så skal du nok have 350 mm isolering, hvoraf de 50 mm så er inden for dampspærre. 
3. Nedhængte skråvæge.
Så din dampspærre skal være 350 mm inden for taget, og derfor kan du ikke nøjes med 45 x 145 sådan direkte oppe på spær. 
Jeg har lavet et par overetager fra bunden. Det har jeg ned hængt taglægter de 350 mm inde med normplader. og så dampspærre samt 45 x 45 forskalling som installations rum. 
Den normplade kan købes på ruller. Det føles noget " dinglet " når man monterer hver enkelt af dem men når så den tværgående forskalling er skruet på så er det helt perfekt. 
Du sætter de første 2 op i begge ender, og trækker så murersnor imellem dem ( få mm afstand )  tæt ved bund og top.
De mellem liggende sættes så op i forhold til snorene, samt en snor op langs kanten på hver enkelt. Så kan man holde dem på plads medens normbånd skrue i. Når du har dobbelt hanebånd så kommer lægten ubrudt op imellem, ellers ude på siden af hanebånd. ( hvis der skal være loft til kip.)
Ved tagvinduer husker du vandret ind øverst og vinkelret ind nederst et kort stykke og dernæst lodret ned. Så får du bedst lysindfald og høj til loftet ud i vinduet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand
ev elmand
23490 7480
I " gamle dage " lavede man typisk ned stropning med forskallings brædder / lægter. Men for det første så flækker de typisk når man skruer fast tæt på enden af et bræt, og for det andet så har man meget tilskæring omkring "stropperne " 
Normplader er så tynde at det ikke kræver tilskæring i isolering. En stor del af isolering kan derfor gå lige igennem uden afbrydelse.
Rent praktisk skal det fastholds med lidt ståltråd så man ikke står med det halve af det ned i hovedet når man vender sig om. Der bruges flere lag hvor samlinger overlapper. 
Jeg har nu læst HSH s indslag og er meget enig i at fastgørelse af nedhængte forskalling denne på siden af hanebånd giver et meget solidt udgangspunkt.  Men hvis man bruger regel 45 x 90 til det synes jeg det er svært at tvinge den til at blive lige, hvis det buer lidt. Derfor taglægter, som er lidt mere bøjelige. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

  1. Rørskade / forsikring
    Lav-Hus (læst 420 gange)
  2. Fiks idé til at lukke dette hul
    Lav-Hus (læst 336 gange)
  3. Gearreduktion - hvordan?
    Lav-Båd (læst 555 gange)
  4. Fejl i galvanisering?
    Lav-Hus (læst 284 gange)
  5. Pris på fundament
    Lav-Hus (læst 412 gange)
  6. Gulvvarme
    Fyr og opvarmning (læst 445 gange)
  7. CPR.nr. og lforsikringstilbud”
    Over hækken (læst 1107 gange)
  8. Gul og sort ledning
    Belysning (læst 363 gange)
  9. Kingspan isolering
    Lav-Hus (læst 254 gange)
  10. Selvtændende lampe
    Belysning (læst 235 gange)

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis