findes kontaktspray til radiostik?

Jeg har en DAC med dårlig forbindelse til grønne ledninger, der forbinder til forstærker, se foto. Dagligt mister DAC'en forbindelse til min PC, og jeg må dreje lidt på ledninger, indtil den spiller igen.
Findes der "kontakt"-spray, ligesom til biltænding, der kan forbedre forbindelsen? andre forslag?
vh Ib Sillebak

Vh Ib Sillebak Kristensen, Viborg 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan Kontakt60 være et bud? Jeg ved ikke, om det vil virke
Link​​​


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Nu kan jeg ikke se nogen grøn ledning på dit billede, men gætter på det er de to gule.
Du skriver først at det er forbindelsen til din forstærker der har en dårlig forbindelse, og lige efter at det er forbindelsen til din PC.
Lad være med at begynde at bruge noget kontaktrens, da det med stor sandsynlighed kan skade mere at det vil gavne, da du vil komme til at spray ind i elektronikken inde i kassen.
Jeg gætter på det er en lodning på det print som sidder inde i DAC'en, som er knækket pga. mangledne aflastning.
Har du prøvet med et andet kabel, for at udelukke at det er det der er problemmet?
Du kan bruge kontaktrens som Kontakt 60. Det er kontaktrens, som fordamper. Du kan også have løse forbindelser i kablet. 
Du skriver, at du mister forbindelsen til din PC. Er du sikker på at fejlen ikke ligger i forbindelsen mellem PC og DAC eller data fra PCen.
Du må endelig ikke bruge den spray, du bruger til tændingsanlægget i bilen. Det består af siliconeolie, som er en god isolator og er fugtfortrængende.

fase
Kun delvist enig med Discrusio, du må godt bruge kontaktrens, men sprøjt det ind i stikkene på ledningerne. Sæt så disse i og ud 4, 5 6 gange.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Jeg har brugt kontaktrens til at rense et par potentiometre.
Jeg har fået at vide at Kontakt 60 ætser kontakt flader, som gør at det også fjerner snavs, men den bliver ved med at ætse.
Derfor skal ætsning neutraliseres med Kontakt WL og til sidst smøres med Kontakt 61.
http://www.kontaktchemie.dk/Produktoversigt/kontakt_60.htm
DLG skrev den 07-01-2023 18:29:41

Jeg har brugt kontaktrens til at rense et par potentiometre.
Jeg har fået at vide at Kontakt 60 ætser kontakt flader, som gør at det også fjerner snavs, men den bliver ved med at ætse.
Derfor skal ætsning neutraliseres med Kontakt WL og til sidst smøres med Kontakt 61.
http://www.kontaktchemie.dk/Produktoversigt/kontakt_60.htm
Jeg vil ikke ofte 450 kr på 3 stk Kontakt 60; WL & 61 a ca. 150 kr/stk i internetbutikker. I Viborg butikker har jeg lidt vanskeligt ved at finde kontaktrens uden smøremiddel (kaldes smøremiddel silikoneolie??). Er der nogen der har billigere forslag til lokal egnet kontaktrens til ikke fugtig elektronik?
vh Ib Sillebak

 


Vh Ib Sillebak Kristensen, Viborg 
Sillebak skrev den 08-01-2023 12:44:44Jeg vil ikke ofte 450 kr på 3 stk Kontakt 60; WL & 61 a ca. 150 kr/stk i internetbutikker. I Viborg butikker har jeg lidt vanskeligt ved at finde kontaktrens uden smøremiddel (kaldes smøremiddel silikoneolie??). Er der nogen der har billigere forslag til lokal egnet kontaktrens til ikke fugtig elektronik?
vh Ib Sillebak

 

Hvad så med at forsøge at finde ud af om det er kabel eller boks den er gal med som jeg har forslået, og derved finde ud af hvor der er en løs forbindelse?
Kontaktrens fikser ikke en løs forbindelse i kabel eller stik, men renser kontakter.

Du skriver at DAC'en dagligt mister forbindelse til PC'en.
Jeg går ud fra at DAC'en er forbundet til PC via USB kablet, og i så fald er det jo den forbindelse der er problemmet.
Toslink forbindelsen (optisk) skriver du ikke noget om. Fungere den uden problemmer?
Når forbindelsen ryger, er det så både højre og venstre lyskanal der ryger, eller er det kun den ene kanal?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis