Gulvvarme i kælder gasbetonhus

Hej LDS,
Jeg håber på at få lidt gode råd og høre jeres erfaringer.
Jeg bor i et gasbetonhus fra 1954, som består af en entré i gadeplan. I entréen er der 5 trin op til stueetagen og 5 trin ned til kælderen. Kælderen er helt rå og uden varme pt. Nu ønsker vi at sætte den i stand og lave nogle af værelserne til legerum til vores børn, muligvis med overnatning dernede, når de bliver teenagere. Vi har ikke de helt store økonomiske midler til at renovere for, så vi er ude efter den bedste og billigste løsning.
Så vidt jeg kan se på plantegningen er der kun 10cm beton som gulv/fundament og 20cm betonsokler. Loftshøjden er omkring 205cm så ikke særlig høj.
Vi vil gerne have noget varme i kælderen, både for at kunne være dernede, men også da jeg tænker, at det er sundere for huset og indeklimaet.
Vi har døjet lidt med fugt og begik i starten, da vi lejede huset at male med noget diffusionslukket maling. Der er ikke efterisoleret på ydersiden af huset.

Jeg har læst og læst her på siden, om at der skal isoleres med 300mm for ikke at få et varmetab nedad med gulvvarme og mit spørgsmål kommer her:
Jeg har set nogle varmefordelingsplader fra Nordic til lav byggehøjde på 1,9cm til 16mm pexrør belagt med aluminium med xps 300 isolering. Det har høj trykstyrke og næsten alle typer gulve kan lægges ovenpå.
Er der mon nogle af jer, der har erfaring med den type gulvvarme og cirka samme type hus?
Jeg vil også gerne radonsikre, nu hvor jeg er igang, så har kigget på LIP vådrumsmembran.
Vil det mon være muligt på det eksisterende betongulv (måske er det cement, det ved jeg ikke) først at smøre med vådrumsmembran og derefter så lægge Nordic varmeplader og så til sidst selvnivellerende beton? eller vil det skabe fugtproblener i et gasbetonhus eller vil varmetabet være alt for stort?

Tusind tak for jeres tid og råd :) 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der bliver jeg nødt til at sige: det dur simpelthen ikke. 19 mm varmefordelings plader med 16 mm rør- - - - Det giver så 3 mm isolering nedad imod beton hvor rørene ligger. Og så er det 19 mm de andre steder. Der er ikke noget trolddom der kan få isolering til at blive ret meget bedre end flamingo / eps. som man så kræver  300 mm af. 
OG med de 19 mm + radon + opretning + gulv så kommer du op på 5-6 cm mindre loft højde. Det kan man ikke bruge til ret meget.
Det koster ikke helt vildt at hugge gulvet op, grave ud og isolere. MEN det kræver meget arbejde.  Det er den vej du skal gå. 
Jeg kiggede lige tilbage på hvad du var i gang med sidst du var herinde. Udvendig isolering med Kingspan. 
Blev det godt ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for svar.
Vi nåede aldrig til yderisolering af huset, da vi måtte bruge pengene på en varmepumpe og nye vinduer. Men jeg overvejer stadig Kingspan, når vi på et tidspunkt skal efterisolere😊
Hvad tænker du om, hvis vi så istedet lægger en isoleringsplade på det eksisterende gulv og så derefter miniheat gulvvarme på 8mm?
Jeg har ikke lige undersøgt markedet endnu ift om man kan få nogle tynde effektive isoleringsplader, så det er bare en hurtig idé😊
Mit bud er det samme.. der er ingen mirakelløsning..isolering kræver plads.
Kan du ikke finde plads til radiatorer?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det er både isolering tykkelse eller mangel på samme og så er det din meget begrænsede lofts højde. Det er ikke rart at være i et rum med så lav lofts højde. Det kan naturligvis gå med mindre børn. Men du tænker også på fremtiden, og så bliver det teenager samt deres venner. Og selv om dine teen age børn måske har sat bagdel lidt lavt ( jeg ved intet om det ) , så kan de jo få venner / kærester som en normal højde. 
Ved at hugge gulvet op får du måske lejlighed til at sænke gulv niveau med 10 cm. Det vil give en væsentlig forskel.
Det kræver sikkert nye døre bl.a. 
Og inden du farer i gang så skal du lige lave en prøve opgravning for at sikre at sokkel går længere ned end det du ønsker at udgrave. Du kan nøjes med at grave ca. 25 cm længere ned end beton pladen og så lave det på svømmende gulv. Så undgår du beton pladen på 10 cm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Lyhne1 jo vi kan godt finde plads til radiatorer og måske ender det også med det.
Jeg har bare en drøm om gulvvarme og tænker også at det vil være et rarere, bedre og tørrere indeklima end hvis vi sætter radiatorer op.
Men jeg ved det selvfølgelig ikke😊
Huset er et gasbetonhus og der er ikke noget isolering på væggene eller udenpå.
Det er dog kun halvdelen af kælderen der er under jordhøjde.
Jeg bor selv i gasbetonhus (dog uden kælder) 
Vi startede med at sokkel- og facadeisolere, med 150mm, og er nu færdige med at skifte vinduer/døre hele vejen rundt.. det har altså gjort en virkelig virkelig stor forskel! 

Jeg forstår godt tanken om gulvvarme, men jeg ville ikke gøre det, uden at grave op, med så lav lofthøjde.. 
Til gengæld, ville jeg til hver en tid anbefale at bygge det svømmende gulv Erik nævner.. 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også