Varmehjælp ved 100% tillægsprocent

Hej til alle pensionister som her fra nytår har fået 100% i tillægsprocent. Man kan så søge varmehjælp gennem borger.dk . Det bliver administreret af udbetaling danmark og er uafhængig af din formue og de er skattefrie. Jeg har lige fået tilkendt 7200kr for dette år. Det er et gennemsnit af de sidste 3 års udgifter som ligger til grund. Senere vil jeg kunne opdatere med år 2022 og få lidt mere.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg har forstået det, kræves der ikke en tillægsprocent på 100 for at få varmehjælp. Har man f.eks. en tillægsprocent på 25% får man 25% af det maksimale beløb.
Der er “bundfradrag” før man kan få varmehjælp, men har man ret til varmehjælp er det da bare om at få sendt ansøgningen.

Søren O
Hvis man har en arbejdsgiverbetalt pension og dermed en tillægsprocent på et rundt velformet nul og en indtægt som en fiolkepensionist, får du ikke varmehjælp eller boligsikring. Jeg kender folkepensionister, som får ældrecheck, boligsikring fritagelse for at betale medieskat osv.. De har en indkomst, som er mindst lige så stor som min. Jeg kan ikke få nogen af disse ydelser. 

fase
Så fik jeg også søgt, og beviliget varmehjælp, det giver 9250 skattefri kr i 2023.  
Det udbetales i portioner hver måned..
Jeg sendte regnskab ind for 2020-2021-2022
De skulle bruge lidt ekstra dokumentation, så det trak lidt ud.


Vi prøver igen, i morgen --
12300 sådan ca. før skat er bestemt også værd at tage med. Mit indlæg var bare for at gøre opmærksom på, at havde jeg ikke haft den pensionsordning, ville jeg kunne have fået boligsikring og andre ydelser. Det er ikke fordi jeg synes at der ikke skal gives disse ydelser som folkepensionist, men jeg føler, at fordi jeg har sparet op gennem en pensionsordning, så skal jeg ikke have mulighed for f.eks. boligsikring. Jeg har i stedet for en lønforhøjelse, som jeg kunne have brugt til at tage på ferie eller som at hjælpe mine børn med uddannelse, så har jeg betalt til en pensionsordning, som nu gør, at jeg hører til "de  rige pensionister" . Jeg føler mig ikke rig og skal ikke klage, for jeg har til dagen og vejen.


fase
Varmehjælpen er skatte fri..
Jeg har så valgt at placere pengene anderledes, men så fik jeg ikke skattefordelen af opsparingen.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Fabrin: Der skal ikke betales skat af varmehjælpen.
Med hensyn til pension så vælger man jo selv. Jeg har da selv sparet "en masse" op, men har heldigvis fået en del konverteret til aldersopsparing, som ikke modregnes. Nogle gange kan man godt være lidt misundelig på dem der har brugt "rub-og stup", men så alligevel. Vi har et vennepar der ikke kan klare indskuddet til en lejlighed.
Min svigermor klager ikke. Hun har aldrig haft så mange penge til sig selv efter hun er kommet på pension. Tidligere mens svigerfar levede skulle hun bare aflevere hvad hun tjente, og så skulle han nok sørge for at pengene blev brugt - og det blev de. Nu får hun pension, ældrecheck, atp, boligsikring og varmehjælp, men der er ikke råd til udskejelser som f.eks. at have bil.

Søren O
Til både Søren og je_ns, Det er helt fint, at der ikke skal betales skat af varmehjælpen, og jeg misunder heller ikke, at der er tillæg til folkepensionen. Det, jeg beskriver, er at den pensionsordning, jeg fik som en del af overenskomstforhandlingerne, var en del af lønnen på den måde, at i stedet for lønforhøjelse fik håndværkergruppen af offentligt ansatte en pensionsordning. Det betyder, at der er nogle begrænsninger fordi jeg får en pension fra en en pensionsordning, som jeg ikke selv kunne bestemme, om jeg ville have. Beløbet betyder f.eks., at jeg ikke kan få f.eks. boligsikring, ældrecheck o.lign.

fase
Ældrechek kan jeg ikke få, så er der lige nogle penge der skal formøbles først  
Men heldigvis har konen et godt betalt arbejde, så jeg klager ikke...

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis