Kan klampmeter/LCR-meter bruges til måling af batterispænding Sillebak 68 8800 05-01-2023 09:30 Kan klampmeter/LCR-meter bruges til måling af batterispænding, hvordan er indstilling, se foto?Jeg har en lille dårlig batterimåler, og vil gerne måle mine gamle batterier mere præcist.vh Ib Sillebak Vh Ib Sillebak Kristensen, Viborg 9 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Superdiy 2507 4200 05-01-2023 09:51 Både multimeteret til venstre og tangamperremeteret til højre kan måle spænding.Det skal stilles på hhv. V= eller DCV og testledningerne skal i V og COM Selvbygger med stort S.
Kurt54 391 2630 05-01-2023 13:06 Nu afhænger det lidt af hvilke batterier du skal måle på - din billige batteritester belaster muligsvis batteriet passende. Dine multimetre belaster ikke ved volt måling -nogle batterier kan vise fin spændning ubelaste - men den falder kraftigt vd belastning. Du kan selvfølgelig vælge at belaste batterierne under måling.
GodeVen 4328 5220 05-01-2023 22:51 Ja, du kan måle tomgangsspændingen på batterier. Hvis det er almindelige alkaliske batterier, fortæller den spænding intet om hvor meget "strøm" der er på batteriet. Hvis det er under 1,5 volt er det er helt fladt. Hvis det er omkring 1,5 volt kan det både være helt nyt, eller næsten færdigt. Der skal være noget forbrug, før end man ordentligt kan vurdere hvor meget der er tilbage i batteriet.Hvis jeg tester AA eller AAA batterier, bruger jeg ikke et multimeter, men en simpel batteritester. Jeg har to typer, den ene er digital, men har igen belastning, så den er ikke rigtigt til noget. Den anden har belastning, den trækker altså lidt strøm, når den måler. Den er god. Den gode er som denne:https://www.batteribyen.dk/japcell-batteritesterJeg bruger den kun til AA og AAA batterier.
Sillebak Trådstarter 68 8800 06-01-2023 10:17 Hej GodeVen. Jeg bruger en batterimåler som du viser. Jeg synes, der er for lidt forskel i udslag mellem helt nye batterier og 75 % brugte batterier. Hej alle.Har I andre forslag til batterimåling. Hvordan lave jeg belastning til multimetermåling?psMultimeter Velleman dvm760 måler fint spænding/volt ved indstilling=20 V---; Tang-amperremeteret, Clamp meter 266, Bosstek har for lav volt-enhed på DCV og kan ikke bruges.testledningerne i V og COM vh Ib Sillebak Vh Ib Sillebak Kristensen, Viborg
S. Fabrin 19641 4400 06-01-2023 10:34 Hvordan ved du at batteriet er 75% brugt? Det er det, du bruger batteritesteren til at afgøre. Forskellige batterityper har forskellige afladekurver forstået på den måde, at batteriet holdet sin spænding til det næsten er opbrugt, og spændingen falder så brat. Det bedste ville være at måle spændingen når batteriet er i brug. Det fortæller lidt mere. Dit universalinstrument er i øvrigt i stand til at måle 1,5 V elementer i 2V området. Det giver en bedre opløsning. fase Annonce
GodeVen 4328 5220 06-01-2023 12:20 Du kan ikke blot bruge et multimeter til at fortælle dig, hvor meget effekt der er tilbage på et alkalisk batteri.Den tekniske forklaring er at spændingen er bestemt af hvilken kemi, der bruges. Så ubelastet vil man måle den samme spænding ved 0% brugt eller 75% brugt. Det der ændrer sig, er batteriets indre modstand. Det er reelt den man måler med en batteritester. Desværre er den indre modstand også afhængig af andre ting, som fx temperatur, og den er forskellig fra batteri til batteri, så det er ikke rigtigt brugbart til en nøjagtig måling. Den billige batterimåler, svarer til at du putter batteriet i din cykellygte og ser om den lyser.Litium batterier, som du har i din mobil telefon er, er langt lettere at måle på. Desuden bruger telefonen også erfarings data. Så der kan du få en rimelig præcis procentangivelse.Udstyr med udskiftelige batterier har aldrig procent for batteriet. Der er højest angivelse af at batteriet er næsten tom. Det er ikke fordi, man ikke vil vise hvor mange procent der er tilbage, men fordi man ikke kan.
Kolding75 746 6000 06-01-2023 14:19 Hvis du skal måle hvor meget strøm, der er på et batteri, så skal du have noget modstand/belastning ind i kredsløbet. Nogle multimetre har en såkaldt LoZ indstilling, hvor der er koblet noget modstand(*) ind i målingen, som viser den reelle spænding. Eks. kan et ubelastet batteri måles til 1.5V, men indsættes en smule modstand (eks. 100 ohm), så kan spændingen falde til eks. 1V, hvilket vil indikere et dødt batteri.(*) På nogle digitale multimetre er modstanden variabel, så den starter meget lavt, og så gradvist øges, indtil maks. mulig modstand er opnået, eller indtil spændingen er stabil. Hellere leje end at bo på gaden.
Sillebak Trådstarter 68 8800 06-01-2023 17:07 Hej Kolding 75. Kan du se om mit multimeter har LoZ-funktion? LoZ er ikke nævnt i manual ( https://www.manualslib.com/products/Velleman-Dvm760-4932189.html ). Ellers fortsætter jeg bare med den 20 kr batterimåler, der er dog 1 mm forskel på nyt batteri og næsten fladt batteri. Multimeter afslører fuldstændigt flade batterier, her er volt næste 0. Jeg ved ikke hvordan jeg skulle finde 100 ohm modstand, mener du en pære?vh Ib Sillebak Vh Ib Sillebak Kristensen, Viborg
Kolding75 746 6000 06-01-2023 19:34 Jeg kan ikke se nogen LoZ funktion på dit multimeter. Du kan godt bruge en lille glødepære (en almindelig LED belaster ikke nok), som belastning til batterierne imens du måler, men så skal pæren sættes parallelt og ikke serielt til batteriet. Hellere leje end at bo på gaden.