Hej herinde
2 meget forskellige spørgsmål under samme tema "Fliser".
Indledning: Jeg skal til at lægge gulvfliser i mit 6 kvm badeværelse inkl. 5 cm sokkelfliser. Fliserne er 45x90 cm. Derefter vægfliser i 7x30cm grønligt sildebensmønster inde i brusenichen.
Af værktøj har jeg en 1000mm manuel fliseskærer samt en vinkelsliber med ny lukket diamantklinge.
1/ Bør jeg supplere med en billig vådskærer fra fx Jem og fix? Jeg tænker især til sokkelfliserne, hvor 5 cm over 90cm let knækker meget skævt på den manuelle skærer. -Eller skal jeg bare tage det lange stræk i frihånd med vinkelsliberen? Det står og falder lidt på, om man nemt kan gøre bordet på de billige vådskærere lidt bredere end standardstørrelsen. Evt. med en opklodset træplade.
2/ Hvordan ville I lægge sildebensmønsteret inde i en shampoohylde (hul/fordybning på ca. 25x50 cm)? Mønsteret kan ikke fortsætte helt naturligt på alle sider, når det samtidig skal fortsætte naturligt uden for shampoorummet.
Jeg tænker selv 1 af 2 ting på spørgsmål 2.
2a/ Lade sildebensmønsteret følge det rigtige mønster på selve bagpladen af shampoorummet som uden for shampoorummet. På den måde ser de fliser blot tilbagetrukket ud. I siderne vil jeg så bare "folde" fliserne ind, men de vil da ikke passe med bagpladens mønster.
2b/ Gøre noget utraditionelt - bryde med en ensartet mat sort eller antracitgrå flise inde i shampoorummet (både sider og bagplade). Og så en pæn fliseprofil rundt om.
På forhånd tak for input.
Mvh. Emil