Ny forskalling ved opsætning af troldtek

Hej LDS

Min kæreste og jeg skal have opsat troldtek i et hus der kun er 231 cm. lofthøjde i.

I loftet sidder forskalling på 2 cm. tykkelse. En mindre god dampspærre samt trælofter. Isoleringen er trådet fast.

Vi overvejer disse 2 løsninger:
1. At sætte troldtekten ovenpå træloftet. Det vil blive fint lige m.m. men loftshøjden bliver kun 228.5 ish.
2. At tage trælofter, dampspærre samat forskalling ned og sætte det op på ny. Der vil så skulle klodses op for nivelering samt en ny damspærre på. 

Spørgsmålet er hvor meget vi kan vinde af loftshøjde ved løsning 2? Altså, kan vi opsætte forskalling der eks. kun er 12/14/16 m.m. tykt eller hvor tykt skal dette være for at kunne holde?

Hvis der er andre måder at vinde lidt højde på hører vi det meget gerne.

Tak for inputs.

De bedste hilsner

Hygger mig i dagligdagen i kundeservice hos https://zency.dk/.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rigtig meget arbejde for at vinde 2 cm's lofthøjde, men du kan rykke forskallingen op så den ender med at flugte med undersiden af spærene.
Jeg ville ikke bruge forskallingsbrædder tyndere end alm 19 mm høvlet forskalling.

Selvbygger med stort S. 
Du kan stort set kun vinde træloftets tykkelse. Det er sikkert 16 mm. Forskalling op imellem spærene er vanskelig som Superdiy antyder, og det er svært at få lige. 
Jeg ved godt at man kan have forskalling enten på langs eller på tværs af pladernes retning. Altså forskalling parallel med spærene, men det skal jo fastgøres til noget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar begge! Det er korrekt det ikke er meget der er at vinde men vi er omkring de 230 så hver en cm tæller føler vi, som man sige :P

I dag fik vi så at vide at vi bør køre uden damspære da vi alligevel sandsynligvis ikke kan få den tæt i et gammelt hus. Har i nogen erfaring med det?

Hygger mig i dagligdagen i kundeservice hos https://zency.dk/.
Det er et meget dårligt argument. Altså at ingen dampspærre er bedre end næste ok dampspærre.
Hvis der er opvarmede rum oven over så er der ikke behov for dampspærre. Men er det ikke udnyttet loft over så skal der være dampspærre. 
Alene det at samlinger ved troldtek ofte kan gabe lidt gør at jeg altid lægger noget op som kan tilbageholde evt. støv fra isolering m.m. Er der opvarmet rum over så bruger jeg simpelthen ukrudts dug, men er u opvarmet så naturligvis dampspærre plast. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis