Genveks vs skorstensrøg

Vi har mange skorstene og amatør afbrændere i vores område. Overvejede genveks ifbm isolering af loft, men får man ikke blot den udvendige - til tider - røglugtende luft ind igennem genveks?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo det kan man risikere eller rettere sagt naturligvis. Men det er jo uanset hvilken udluftnings form du vælger. Lukker du vinduer op så er det også den luft der kommer ind. 
Det er dog sjældent at røgen ligger i området, for det meste stiger det opad og så har du ingen gene af det.
Det eneste du kan gøre er at lave indsugningen på den side af huset som vender bedst væk fra "amatør afbrænderne" 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 02-01-2023 23:35:24

Jo det kan man risikere eller rettere sagt naturligvis. Men det er jo uanset hvilken udluftnings form du vælger. Lukker du vinduer op så er det også den luft der kommer ind.
Det er dog sjældent at røgen ligger i området, for det meste stiger det opad og så har du ingen gene af det.
Det eneste du kan gøre er at lave indsugningen på den side af huset som vender bedst væk fra "amatør afbrænderne" 

 Tænkte det samme. Tak for bekræftelsen :)

Den bedste løsning er nok 1. at få en snak med de naboer der svinefyrer. 2. er de ikke til at tale fornuft med, er der vel ikke andet at gøre end og slukke for anlægget når røgen er værst. 

Jeg ved man kan få (kul)filter der kan tage op til 90% af røgpartikler og lugtgener - men de er vist ikke helt billige. 
Jeg oplever et par gange om året at jeg kan lugte naboens skorstensrøg fra mit ventilationsanlæg. Jeg går ud fra at det er de dage, hvor der er det vejrfænomen der hedder inversion, som gør at røgen ikke vil stige til vejrs.

Der findes teknologi til at registrere røg eller partikler, men jeg har ikke hørt om ventilationsanlæg hvor der en noget automatik indbygget. På biler med meget udstyr, er det meget almindeligt at ventilationen tager hensyn til luftkvaliteten.
En bekendt har et Nilan-anlæg og fortalte om en stor brand i nærheden af deres hjem. Beredskabet opfordrede alle til at lukke vinduer pga. røg. Hans anlæg kørte, men de havde alligevel ingen røglugt i huset pga. filteret, som i øvrigt også tager pollen.

Mvh. AllanE
Vi fik et kulfilter. Lugter dog lidt engang imellem men ikke via anlæg. Det er pga undertrykket, der trækker lidt luft ind hver gang en dør står åben eller, som i dag, at jeg glemte at lukke en terrassedør helt i 🥹
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis