Radiator banker - er det en sag for VVS'er?

Hej

Jeg fik sat nye radiatorer op sidste vinter. Men jeg fik ikke rigtigt brugt dem pga. vi havde masser af brænde til brændeovnen. Nu har vi så fået gang i radiatorerne i år. Jeg opdager så at den ene radiator "banker".
Det sker ret ofte at den banker. Når den gør det, så kan jeg skrue lidt ned eller op for termostaten og så stopper banken nogen tid.

Er sådan noget en sag for en VVS'er? eller noget man selv kan klare?
Hvis jeg forstår det rigtigt, så bør en radiator aldrig banke hvis den er korrekt monteret. Men hvis ventilen er monteret i forkert retning så kan den banke.
Hvis det er sandt, burde jeg så ikke have fat i den samme VVS'er som satte det op for et år siden og så bør han vel egentlig løse problemet U.B.? Hvad mener I?

Hvis det er noget jeg ligeså godt selv kan klare vil jeg naturligvis ikke til at ulejlige VVS'eren med det.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne godt tyde på at der er byttet om på fremløb og retur, så vandet løber baglæns gennem ventilen. Det vil give bankelydene. Prøv at mærke på rørene om temperaturen ved termostatventilen ikke er mærkbart lavere end i den anden rørtilslutning. 

Søren O
Søren O skrev den 02-01-2023 19:52:42

Det kunne godt tyde på at der er byttet om på fremløb og retur, så vandet løber baglæns gennem ventilen. Det vil give bankelydene. Prøv at mærke på rørene om temperaturen ved termostatventilen ikke er mærkbart lavere end i den anden rørtilslutning. 

 Lige nu kan jeg ikke mærke forskel. Den er brændvarm i begge ender.

Jeg lukker lige for den og venter til den er blevet kold. Så åbner jeg og ser, hvilken ende den først bliver varm i.

HVIS den nu bliver varm først i den ende hvor termostaten IKKE sidder - betyder det så, at den er monteret forkert?
Ja, såfremt det ikke er en returtermostat.
Jeg går ud fra at termostatventilen er tilsluttet radiatorens top, og så er det en almindelig termostatventil.

Søren O
Søren O skrev den 02-01-2023 22:50:31

Ja, såfremt det ikke er en returtermostat.
Jeg går ud fra at termostatventilen er tilsluttet radiatorens top, og så er det en almindelig termostatventil.

 Termostaten sidder ved radiatorens top - ja.

Søren O skrev den 02-01-2023 22:50:31

Ja, såfremt det ikke er en returtermostat.
Jeg går ud fra at termostatventilen er tilsluttet radiatorens top, og så er det en almindelig termostatventil.

Så har jeg fået tjekket det. Den bliver rigtigt nok først varm i nederste end af radiatoren på modsatte side end hvor termostaten sidder.

Annonce
Du må have fat i din vvs-er. Det må være en ommer uden beregning.

Søren O
Søren O skrev den 03-01-2023 12:57:22

Du må have fat i din vvs-er. Det må være en ommer uden beregning.

 Tak.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis