Åbne lysdæmperkontakt

Hvordan åbner jeg denne lysdæmperkontakt. Lyset er slukket hele tiden. Måske er der en sikring ? Model er 24.
vh [email protected]

Vh Ib Sillebak Kristensen, Viborg 
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan løsne/demontere afbryderen ved at løsne de to blanke skruer. Der er ingen sikring i afbryderen, så den er sikkert udskiftningsmodem. Du kan købe en ny i et byggemarked.
Jeg går ud fra, at du mener en afbryder og ikke lysdæmper?

fase
Ligner en almindelige 1-polet afbryder af den gamle model, i så fald sidder der ingen sikring eller lignende. Hvis du skifter den, så husk en ny tangent/knap, de gamle passer ikke på de nye afbrydere.

Hvis du har lysdæmpningsfunktion til din lampe. har du enten en decideret lysdæmper et andet sted i nærheden, eller et modul i din eltavle - sådan et modul er en oplagt synder.
Jeg tror også du skal finde fejlen et andet sted. Det er yderst sjældent at en afbryder stopper med at virke fra den ene dag til den anden. Der vil typisk være en periode, hvor den er ustabil.

Som andre skriver er det ikke en lysdæmper du viser billede af. Hvis du kan dæmpe lyset et andet sted, kan det være der problemet er.

Har du testet med en pære, du har testet først i et andet lampested?
Har du tjekket sikringer på tavlen?

Mærkeligt. 
Kontakten har fungeret som lysdæmper siden huskøb i 2014. Der er en lille kobberfjeder nederst tv, når nummer=24 er øverst på foto.
Lysdæmpning har fungeret i 8 år ved fast tryk nederst på vippekontakten. Lidt drilsk justering, der typisk kræver 4-5 forsøg. Når dæmpningen er på minimum, lyser pærerne meget svagt. Pt. er der ingen lys i pærer. Stikkontakt og øvrigt lys fungerer normalt.
Jeg har løsnet metalskruerne helt, men kan alligevel ikke rykke kontakten ud, som normal standardkontakt. Efter fuld løsning af skruerne har jeg prøvet at rykke fast med en spidstang. Kan heller ikke umiddelbart åbne på de 4 plastlåsepaler. Jeg kan heller ikke åbne stikkontakt uden afbryder nedenunder. Måske skal jeg bare ødelægge kontakten.
Forstår ikke jeres skriv med andre placeringer af lysjustering. Har prøvet at slukke/tænde andre kontakter til udelys-justering.
Polsøger lyser svagt ved både sort og blå "ledning".



Vh Ib Sillebak Kristensen, Viborg 
Du skal løsne alle 4 skruer og trække afbryder og stikkontakt ud sammen med den grå ramme. Når det hele er løst fra væggen kan du vippe afbryderen fri af den grå ramme.

Du viser billede af en ældre Herstal lampe, men taler om flere pærer. Pæren på billedet er en 12 volts G4. Det vil sige at at der en strømforsyning til lampen (eller flere lamper). Det er nok den, der har lysdæmper, og den der er defekt.
Annonce
Tak "gode Ven". Så fik jeg afmonteret stikket med indmad. Aldrig prøvet denne "indmad" før. Ud over to Helstal 12 volts er der 4 loftsspot bundet på dæmpningen.
Der er skruetrækker/polsøger spænding på alle 3 ledninger vist på sidste foto.
Kan jeg omgå dæmpningen ved at flytte ledninger?


Vh Ib Sillebak Kristensen, Viborg 
Når du taler om lysdæmper, må der være en anden kontakt, som fungerer som lysdæmper. Din beskrivelse tyder på, at du har fat i en kontakt, som kan styre en lysdæmper et andet sted i installationen. Styringen kan være de impulser, du giver med den viste afbryder.
Den kontakt, du viser, kan kun tænde og slukke eller, som du beskriver, give en impuls til en lysdæmper. Du må finde en kontakt mere eller se på din gruppetavle, om der skulle være en lysdæmper placeret der.

fase
Strømforsyningen med dæmper-funktion kan også være placeret på loftet over rummet.

Du kan ikke løse noget problem ved at flytte ledninger i afbryderen.

Der er ingen kontakter i nærheden.
Bag tænd/sluk pladen var der en 5 mm kobberfjeder , se fjederplacering på foto med spidstang.
Forslag til lysdæmper på sikringstavlen der er 8 meter væk?
Jeg må på loftet og kikke ved ikke hvad jeg skal kikke efter. Er en lysdæmper en normal "kontakt" med skyder, ligesom en lampelys-dæmper?
Der er et alm. lampeudtag i loftet, måske kan jeg bare opsætte en alm loftlampe? Kan du foreslå hvilke ledninger jeg så skal bruge?

Vh Ib Sillebak Kristensen, Viborg 
Alt det du skriver om afbryderen ( du kalder lysdæmper ) er beskrevet i tråden i alle svar. Det er en afbryder som kan give impuls til en dæmper. 
Når du har 12 v. lamper som kan dæmpes så sidder der en transformator et sted. Sikkert på loftet-
Din sikringstavle er meget normal, der er sikrings grupper og et par HPFI relæer. 
Men til højre for gruppe mrk. Sol maks 13 A Og til venstre nederst sidder et par relæer. Det er sikkert kiprelæer som kan virke med sådan en impuls kontakt. Men det er ikke styring til de lamper du viser. Jeg kan ikke forstørre så meget at det er muligt at se præcis hvad der vises på forsiden. 
Hvis du monterer afbryder med fjeder igen så kan du have en hjælper til at trykke på den adskillige gange , samtidig med at du lytter / kigger ude ved tavlen og ser hvad der sker. 
Men jeg hælder nok mest til at der sidder en driver / strømforsyning på loftet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også