Genveks i 1 1/2 plan murermestervilla med kælder

Hej

I nye et-plans huse kan jeg godt se hvordan man kan installere sådan et anlæg oppe på loftet, men hvad gør man i gamle huse - vores er fra 1918? Der er ikke plads til rørføring fra loft ned gennem den halve førstesal til stueetage og slet ikke til kælder. Eventuelle rør ville skulle løbe i isoleringen mellem skråvægge og tag ned til skunken (der er kun omkring 10-20 cm plads at give af her). Der er ikke noget undertag.

Og en stor del af fugten kommer faktisk fra tørring af tøj i kælderen og sikkert også bare fra undergrunden. Væggene er blevet mere og mere fugtige de sidste par år, så der er sikkert stigende grundvand og det er jo bare "gaven der bliver ved med at give" ;-)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er svært at svare på uden at kende detaljerne vedr. dit hus. Jeg har et hus fra 1936 med kælder og med en tilbygning (med stue og køkken) der er bygget senere og som ligger ½ plan under "hovedhuset". Dvs. der er ikke gennemgående tagrum. Derudover er der fladt/built-up tag...
Jeg var meget opsat på at få centralt ventilationsanlæg, men måtte opgive det. Det er tæt på umuligt og hvis jeg prøver alligevel, vil der være synlige ventiationsrør og en meget, meget klodset installation.

Jeg valgte 3 x én-rums ventilation (Duka One) i kælderen i stedet, som nu er helt tør og med rart indeklima. Affugteren har ikke kørt siden jeg tændte Duka'erne.

Mvh. AllanE
Hvis det var muligt, ville jeg helt sikkert helst have centralt ventilationsanlæg. Men Duka'en er et fint kompromis.

Kan anbefale S6 udgaven med wifi, hvis du ender med dén løsning. De kan tale sammen trådløst og lave noget der minder om balanceret ventiation, som man har i de centrale anlæg. Det er virkelig effektivt i vores kælder, når de kører synkront.

Mvh. AllanE
Forresten: I overvejelserne af et centralt anlæg, så kig på de blå slanger (tror det er Nilan der bruger dem). De har en lille diameter og man kører to rør ud til hvert udtag. De kan måske bedre være inde i din skunk.

Mvh. AllanE
Jeg har lavet central udsugning i 3 stk ældre 1 1/2 plans huse. Men det er sket samtidig med en eller anden form for renovering. Og der skal naturligvis bruges en del fantasi og ikke mindst tegning på huset for at kunne komme med gode ideer.
Hvis man har en gammel skorsten, eller et skab hvor rørene kan føres lodret i så er der mange ting som kan lade sig gøre.
.Man kan " fiske" rør ind i etage adskillelse ude fra skunken. 
Der er ingen der siger at ventiler skal sidde midt rummene. Det vil virke fint selv om de kommer ind i væggen tæt på loftet f.eks 
Så er de måske kun synlige i en gang i kælder. 
Er det nemt at lave ? Nej sikkert ikke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hm… vi har faktisk en skorsten fra “top til tå” i huset og den bliver ikke brugt til noget mere… andet end fuglereder.

Overvejer nu nok alligevel mest duka løsningen. Den er immervæk nok lidt simplere. 
Ja duka løsningen er ,meget nemmere

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis