sunkne spær og rem

Jeg skal til at sætte lofter op i en stue, men har fundet ud af at spærene er sunket en del. De ligger på en rem som svæver over et stykke på cirka 3 m, som er skyld i det.

Sætter jeg nye lofter op med spærene som de er nu, vil mit loft falde med ~1.5 cm over 3 m. 
Det kan måske accepteres, men hvad er risikoen for at det synker yderligere? Huset er 50 år gammelt.

Ville i lade det være, eller få rettet remmen op?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Oftest så lader man remmen være som den er. Hvis du har udnyttet på 1.sal så kan du ikke bare hæve spærene da de jo sidder sammen med skillerum m.m. Det er helt normalt at spær ikke har samme højde i et ældre hus. Og hvordan vil du holde det oppe med sikkerhed selv om du skulle få hævet det med de 15 cm ?
Så du skal sætte kiler under din forskalling alle andre steder end det laveste punkt. Det hedder at rette forskalling op. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Er bjælken fri så man kan skrue noget på siderne? Ved at lave modpres med et stykke påskruet spærtræ (evt på begge sider) kan man måske rette den lidt op?
Det vil ihvertfald kunne hjælpe ift at gøre konstruktionen stærkere.

Har lavet lignende i min etageadskillelse hvor bjælkerne fra det oprindelige flade tag var lidt underdimensioneret ift spænd så de havde sat sig, missionen lykkedes vha adskillige donkrafte og soldater og nu er gulvet på 1. sal også mere lige.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis