Gode ideer til reparation af isolering

Jeg er ved at isolere ydervæggene i en gammel stålhal med 100mm vindspærrebats. Det går fint, selvom det hele er godt skævt. 

Taget er allerede isoleret, men mange batts langs kanten er ødelagt af mår, og jeg kunne godt tænke mig at skifte dem - men det er lidt svært at få de stive batts ind under forskallingsbrædderne. Er der nogen, der har en god ide til en hurtig og nogenlunde overkommelige måde at gøre det på? 

Min egen tanke har været at save den nederste del af brædderne og så sømme dem sammen med sømbeslag igen bagefter. Men andre bedre forslag - og andre gode råd - modtages meget gerne. 

Fotoet viser konstruktionen - og også, at der er hul i taget, men det får jeg fixet :)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener godt du kan få den nederste stive bats op ved at stikke den ene side noget længere op i starten. Problemet er at få den ned på plads når man ikke kan komme til oppe fra. Det er lykkedes for mig ved at stikke 2 tynde skruetrækkere skråt ind i materialet og på den måde få den på plads. Det efterlader så 2 små huller som ikke kan ses nedefra. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis du kan lave  områder der er mindre end 5 cm - og at du efterfølgende lukker af - så vil du have en isolering der er lige så god som rockwool.
Rockwool/glasuld virker ved netop at lave områder med stillestående luft hvor der ikke er cirkulation. Så et trick kunne være at fylde op så vidt mulig med isoleringsmateriale og så bare lukke af.

F.eks. så var den historier for nogle år siden hvor folk brugte alufilm/folie til at mindske varmestrålingen. Forskriften sagde at der skulle være 5 cm luft imellem indre plader og folien - men i virkeligheden så viste undersøglser fra Teknologisk institut at isoleringsevnen skyldes den stillestående luft :-)

@Erik: Tak. Jeg har været ude og prøve nu, men der er sgu desværre alt for lidt plads mellem brædder og væg samt brædder og loft. 

@Thomas: Også tak. Det er ikke lige til at se på billedet, men det desværre hele plader, der er ødelagt, så det er mange m2, der skal skiftes. 

Lige nu hælder jeg til at skære 2-3 brædder, og så se om jeg kan fjerne det gamle og skubbe det nye ind sidelæns.
Nu er det jo ikke nemt at se om der et bræt for hver rockwool plade, eller der er dobbelt så mange brædder. 
Man lavede nogen gange 30 cm imellem brædder, for så er konstruktionen "faldsikker " Det vil sige at man ikke kan falde igennem konstruktionen med så kort afstand imellem brædder. 
Er det tilfældet og isolering så er langt ned oppefra i 60 cm bredde. så kn du fjerne hver anden bræt og så måske bruge min metode. 

Der er er kun 30cm mellem brædderne. Så nu har jeg savet bunden af et enkelt brædt, og så kan jeg få det ind, som du beskriver omend med noget besvær. Jeg sætter brædtet på igen bagefter med et sømbeslag. Det bliver ikke vildt pænt, men hvis jeg skulle have hele brædtet af, så skal jeg stå og dingle på en stige i 5m højde - det kan min psyke ikke holde til :D

Annonce
Du skal have løsnet brættet et stykke op, så det kan sømmes igen. Og du skal ikke dingle på stige hvis det er ret meget der skal laves. Lej et stillads til opgaven. 

Jeg har stillads, der er højt nok til at fixe isolering i tagfoden - så jeg synes bare det var lidt meget at leje stillads bare for at løsne brædderne. Kan godt være jeg er fedtet :) 
Med det stillads kan du vel nå lidt op, så brættet løsnes og kan hænge. 
Jeg ved godt det ikke er lovlig, men jeg har da med forsigtighed brugt en lille trappestige på et stillads. Den kan fastgøres til gelænder så står den sikker.

Ja, det er desværre ikke kun loven der gør, at jeg tøver... jeg må indrømme, jeg bare ikke er særligt glad for højder, slet ikke på stiger oven på stilladser   
Jeg får en tømrer til at fixe de bats, der er i stykker længere i rygningen. Jeg tør ikke   
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis