Kabel kvadrat til stald.

Hej. 

Jeg skal til at bygge nyt hus på min grund, og skal derfor trække et nyt kabel til min undertavle i min stald.

Men hvilket kabel skal jeg få gravet ned? 
Der sidder 16A gruppe i dag, men tænker jeg måske skal fremtidssikre til mere.

Der er 15 meter mellem hus og stald. 

Hilsen Ole. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo et vanskeligt spørgsmål. Det kommer jo i hovedsagen an på hvilke planer du kunne tænke dig at komme i gang med, hvor stor din stald er osv. 
Men har du nu 16 A så er det sikkert 5 x 2,5 mm kabel der går derud nu. Det kan klare lys, el håndværktøj, mindre kompressor, mindre svejser og lignende forbrug. Selv om du skulle vi flere maskiner så kører de sikkert ikke samtidig.
Skal jeg komme med et gæt så kunne du opgradere til 4 x 6 mm2 og så lave undertavle i stald med hpfi og jordspyd. 
Er det til beskyttelse af dyrene så skal jordspyd ned på det halve i overgangs modstand. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Enig med el mand, men gør lige opmærksom på at den med det halve i overgangsmodstand, ikke er en regel der eksisterer mere. i den gamle stærkstrømsbekendtgørelse hed det 50v/0.03 a = 1667 ohm som max modstand og den halve berøringsspænding, ved dyrehold altså 25/0.03 = 833 ohm i modstand. Denregl er ophørt så den kun er de 1667 ohm der er gældende i flg Ds60364 og bek1082, til gengæld skal stort alt metal  bygningen udlignes i dag.
Jeg var heller ikke helt sikker på at den regel var fortsat gældende Så tak for korrigering. 

Når du bygger nyt hus, så kan du lige så godt smide et stort kabel frem til under-tavlen, da du sikkert på sigt skal have en bil-lader derovre, og alt efter dine planer med laden, diverse større maskiner der skal kunne trækkes på undertavlen, så som ev-elmand skriver, gå mindst op i 4x6mm2, og også gerne 4x10mm2, så er det i hvert fald ikke dit mellem-kabel der er flaskehalsen, og pris-forskellen er ikke det vilde i det store bygge budget. Du skal sikkert også have 4x10 eller endda 4x16 ind til hoved tavlen.

Hej.  Tak for hjælpen, det bliver nok et 4x10 kvadrat. Så burde der være plads til en evt.  El bil.

Hedder det kabel noget specielt,  eller er det bare 4x10, for så kan jeg se det koster ca 65 kr / meter.

God aften

Ole
Annonce
Det hedder 4x10 mm2 installationskabel.

fase
Der er noget med stalde og gnaverangreb. Hvis det ligger ubeskyttet i landbrugets drifts bygninger så skal det være armeret, og det er en helt anden pris. Hvis det kommer i jorden kan det sikkert arrangeres sådan at det er beskyttet af f.eks. plastrør på hele den  ( af mus ) tilgængelige del i stalden. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis