Tilslutning ovn/komfur

Hej alle LDS’ere
Vedr tilslutning af ovn/komfur. Der er spændning på blå, brun og sort. Grå er NUL og gul/grøn PE
Synes jeg har gjort som på diagrammet men uden held og inden jeg eksperimenterer osv ville jeg sikre mig… hos jer😊
Ovn virker ikke, de 2 plader til højre - der kommer lys i lamperne men ingen varme og de 2 plader til venstre ingen varme eller lys i lamperne.

Jeg har haft det tilsluttet som Diagram 2 viser 400v 2N uden problemer, men synes at ovnen virkede meget langsom… Derfor vil jeg prøve en anden tilslutning i håb om at der kom mere fut i ovnen.

Mvh Anders


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mål spændingen mellem nul og jord og meld tilbage.
Mål spændingen mellem L1 og L2 samt L2 og L3 og meld tilbage.

Blå er idag hellig som nul, så det vil være godt at afmontere kablet i væggen og rette dette, således at blå bliver nul, og grå bliver fase.
Men den tager vi lige når vi har fået styr på komfuret.

Elektronikteknikeren
Punkt 1 har du brugt grå som nul i tilslutningen i væggen? Hvis ja så skal det laves om så blå er nul.
Du skal tilslutte komfuret sådan:
1 Blå på nul øverst til højre, hvor der er en lus/kortslutningsbøjle
2 Øverst til venstre lægger du en lus mellem de to øverste klemmer 3 og 2. Der tilslutter du en fase f.eks. brun.
3 I nederste klemme 1 monterer du en fase f.eks. grå.
Det ser ud til at du har brugt installationskabel som tilledning, det er ikke lovligt. Køb et stykke 4 x 1,5  mangetrådet ledning og monter det.


fase
Bøjlerne sidder skam rigtigt nok, når der er tale om en 3 faset installation.

Elektronikteknikeren
Der er netop ikke tale om en trefaset installation, med en installation med to faser, nul og jord. Og der mangler en fase på nederste venstre klemme.

fase
Han skriver "den har været tilsluttet 2 f + N og nu prøver han noget andet.
Jeg ser ( i forstørrelse ) også blå - brun - og sort monteret og så grå som N.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Ja, det er korrekt. Jeg trækker min anvisning tilbage. Men blå og grå skal byttes, så blå bliver nul i begge ender.

fase
Du skal ikke regne med at oven bliver hurtigere ved at gå fra 2 faser til 3.

Normalt anbefales det at bruge flere faser for at sprede belastningen, så der er mindre risiko for at sikringerne springer. Hvis du ikke har det problem og instruktionsbogen ikke angiver forskellige effekter, ved de forskellige tilslutningsmuligheder, får du ikke noget ud af at skifte.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis