montering af strøm grundfos cr5 og pressostat

hej og Godt Nytår
vi har købt os en Grundfos Cr5-4 men kan ikke lige gennemskue installationen af pressostaten og pumpen 
håber nogen kan hjælpe.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis pressostaten er trepolet, skal du forbinde et fireleder kabel fra det håndbetjente motorværn til pressostaten. Fra pressostaten trækker du et fireleder kabel til pumpen og forbinder på klemmerne mærket L1,L2 og L3. Den gulgrønne må kun bruges til jordforbindelse. Derfor står der fireleder kabel.
Bemærk at motoren skal dreje mod uret. Hvis den ikke gør det, bytter du to faseledninger.

fase
Hej Fabrin 
tak for hurtig respons, dvs jeg skal kun bruge L Ledninger ingen NUL op til motor.
motor værn er der 380v på brun hvid og den sorte giver intet på min voltpind, 
der kommer kun L og N til pressostaten, den er afmonteret fra et husvandværk som gik defekt.
Du skal have spænding på alle 3 faser for at pumpen kan køre. Prøv at tjekke dine sikringer. Hvis din pressostat kun har et kontaktsæt (til 1 fase), skal du have fat i en pressostat med 3 kontaktsæt eller et magnetbetjent motorværn.

Søren O
Kan du ikke vise et billede af pressostaten med låget taget af, så det kan afgøres om det er en en- eller trepolet trykafbryder. Hvis det er en enpolet afbryder, skal du som Søren skriver have skiftet enten trykafbryderen eller skiftet motorværnet ud med et magnetbetjent motorværn.

fase
Som jeg ser det, har du en enpolet trykafbryder. Det betyder at du skal have en ny trykafbryder eller et magnetbetjent motorværn. Hvis dit nuværende motorværn ikke kan indstilles til motorens mærkestrøm, bør du vælge et magnetbetjent motorværn. 

fase
Du kan bruge denne pressostat men så skal du have ny motorværn ( den der sidder på væggen ) Det skal så være det man kalder magnetbetjent motorværn. Altså med et relæ som pressostaten styrer. Det vil være den bedste løsning. 
Ellers skal du have en 3 polet pressostat, så de 3 faser går fra nuværende motorværn -> ned igennem pressostat -> over til motor. 
Når jeg skriver at det første vil være den bedste løsning er det ud fra erfaring om at kontaktsættet i pressostat over lang tid kan give dårlig forbindelse når det skal bryde/slutte selve motorstrømmen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har givet op for i år og tænker takker for gode råd og inputs
godt nytår
Noget helt andet - hvad vil du bruge pumpen til. Er det til eget vandværk til husholdningen, så vil vandtrykket ikke blive ret højt - ca. 2 bar drifttryk. Pumpen kan give op til 5 m3 i timen (der er hvad en normal husholdning bruger på en måned), men ikke ret meget tryk.

Søren O
Skal. Ruges til vandværk ja og har 50L exp og i følge min vvs er det mere end rigeligt til vores behov👍den  gamle fra haraldskrald leverede kun 1-1,5 bar
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis