Udskiftning af termostater på radiatoren

Hej.

Min kæreste og jeg vil gerne opdatere vores termostater til et par Danfoss ECO, så vi har mulighed for at programmere dem. Er det noget vi kan gøre forsvarligt selv?

Vi bor i ejerlejlighed i København (Amager) og har fjernvarme. Jeg har vedlagt fotos af eksisterende termostater. 

Vi er ret konservative i forhold til at rode med el, vand og varme selv. Men hvis det er et stykke 'no brainer' arbejde at udskifte dem, så synes det også som spild at hyre vvs'er. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selv om du tilsyneladende har flere (tommel)fingre end de fleste, kan du nemt skifte dine termostater ud med de ønskede termostater. Der kommer ikke vand ud, når du demonterer de nuværende termostater. Der følger tilpasninger med de ny termostater.

fase
Det er en termostat af ældre årgang, men når du køber en ny Danfoss termostat, følger der adaptere med, så du kan skifte til den ny type.

fase
skru den lille umbraco løs , så er den lige til at tage af og med ned i forretningen
så er du sikker på at få den rigtige
Nej, men der er fuldt åbnet for varmen, indtil du monterer den nye, - da der ikke er noget til at trykke stiften ned og dermed lukke ventilen.
Okay! Se med lidt mere øget forståelse af hvordan en termostat faktisk VIRKER, Djay, så virker det pludselig knap så farligt. 

Jeg havde bare læst at der er nogle typer man som almindelig dødelig ikke selv må skifte. Men det burde altså ikke være nogen af vores to?
Selve termostaten, er en bi-metal enhed der påvirker stiften inde i ventilen der er nedenunder.
Ventilen nedenunder må du kun skifte selv hvis det er in-direkte fjernvarme (du har en varmeveksler et sted i lejligheden) men hvis det er direkte fjernvarme SKAL det være en VVS'er der skifter selve ventilen.

Her er en samling af videoer, bl.a. en med visning af hvordan du identificerer hvilken adapter du skal bruge.

Så som tidligere tilkendegivet, så følger der diverse adaptere med når du køber ECO produktet, og de gamle termostater kræver du løsner en 2mm (mener jeg det er) unbraco låse/pinol skrue.
En god idé er at skrue op på 5, trykke på "kransen" ved den store trekant ind mod ventilen/røret, og så løsne unbraco skruen. Så kan du efter at skrue skruen 2-4 omgange ud, slippe presset, og trække termostaten af.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis