Hjælp til udtagning af hængsel på ældre skab? Sat fast med søm!?!

Jeg forsøger at tage hængslerne af et ældre indbygget skab i mit hus. Efter manger overmalinger kan lågerne ikke lukke ordentligt mere. 

Det ser ud til at hængslerne er fæstnet med søm? Nogen som har erfaring med at tage dem ud? 

Tak for hjælpen   

Bedste hilsener 
Bo 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg kender godt de hængsler. det er et blad som er stemt ind i træet. Og fæstnet med 2 søm. som regel er der hoved på sømmene, så jeg plejer at lykkedes med at bore et tyndt hul lige ved siden af sømmet ned til man rammer metallet. Derefter kan sømmet slåes løs og man kan få fat med hjørnet af en knibtang.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Den type hængsler sidder ind i et spor i skabs lågen og på samme måde i korpus. Så er de søm / dorne sat ind for at holde hængsler på plads. 
Der er nok ikke andre metoder end at "grave" så langt ind at du kan få ordentlig fat med en skævbider f.eks. Du skal have så godt fast første gang at du ikke blot klipper spidsen af, så bliver det lidt værre at få den ud. 
Alternativ kan du udmåle dem på den anden side og så bore ind og drive dem ud med et søm som er slebet stump på enden. 
Så du skal vælge hvor det bliver mindst synlig med spartling bagefter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Når du skriver at efter mange overmalinger, kan lågerne ikke lukkes mere. Har du overvejet at slibe malingen af, så legen ikke fylder så meget mere? Så bliver du måske fri for at fjerne hængslerne.

fase
Mange Tak   alle tre for jeres gode svar. 

Det gav mig mod til at grave sømmene fri. De er uden hoveder. 

Til S. Fabrin så er et andet formål med at tage hængslerne af også af få metallet synligt igen. Derfor er det desværre ikke nok at slibe selvom det vil løse problemet med at lågene ikke kan lukke helt i. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også