Pexrør

Godaften 😊

Skal ha trukket pexrør til vand og varme. Jeg har lavet 150 mm indv isolering i et træskellet, hvor der så kommer dampspærre og en 45x45 mm regel med isolering og så to lag gips. 
Min spørgsmål er hvor tæt man må sætte frem og retur?? - begge rør blir ført op i væggen med stenuld isoleringsrør omkring. 



4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De må sættes helt sammen. Har du isolerings skåle omkring så påvirker de stort set ikke hinanden. 
Ved vandinstallation har eventuel påvirkning ingen betydning, 
Ved varme installation kan der kun teoretisk tales om en betydning hvis du har direkte fjernvarme. Men det er stadig kun i promiller og jeg tvivler på at det kan måles. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar,, jeg har fjernvarme faktisk,, men hvis jeg har 10 cm imellem så er der ingen problemer?? Har nemlig lige ca 40 cm imellem to lodrette regler hvor det var perfekt at kører dem op i sammen med %qpex m varmt brugsvand,, så blir der Ca 10 cm imellem de 3 rør. Men jeg blir nød til pga pladsen til at køre de 3 rør på anden side af dampspærren så de ligger m 10 cm ISO ud mod den kolde side, og når jeg så når op og skal kører rørene vandret hen bir det på indv side af dampspærren,, er det korrekt?

Du må hellere spare lidt på isolering omkring rørene og så holde dem på de 45 mm som du har på en varme side af isolering. 
Det har meget større betydning end det at de ligger sammen. Skal du noget der så læg brugsvand helt sammen, og isolere kun den kolde. 
Hvis du lægger dem længere ude i isolering, så risikerer du at rørene fryser hvis der ikke er forbrug i en længere periode sammenfaldende med streng frost. 
Jeg har ført kold vand til toilet oppe i skunk. Mener jeg har gjort det efter de bedste evner, og det jeg kendte for 25 år siden. Trods det så kom der pludselig ikke vand i cisternen til væghængt toilet her midt i december. Et par dage efter da det blev mildere var det ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis