Montere væghængt brændeovn

Hej
Vi har lige købt en Morsø 6170, som skal hænge på en murstensvæg.
Jeg påtænker at montere vægbeslaget med 4 gevindstænger i passende længde. Gevindstængerne bliver monteret med 2-komponent klæbemørtel.
Lyder det ok? , og hvad kan man løfte ovnen på plads med, hvis man ikke er 2. Tænker på noget 3-ben med en talje.
Gode råd modtages gerne.
Mvh. og godt nytår
Troels
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bruger du limankre så skal du sørge for at der er støvfri inde i hullet, og at smøre gevind godt ind i limen inden det skubbes ind i hullet. Støv gør at limen ikke klæber på mursten og man kan godt skubbe limen væk fra gevind så det ikke holder ordentlig. Hullet skal i-øvrigt ikke være større end gevind diameter.
Der medfølger et ophængs beslag og du kan bore direkte igennem beslaget og montere dine bolte inden selv ovnen hænges på. I monterings anvisning anbefales ekspansions bolte. Der må ikek bruges plast rawlplugs på grund af varmen. 
Der er mange måder at løfte den på plads, det kommer jo an på hvad man har til rådighed. Den vejer så omkring 100 kg. ialt. 
Kan lågen og sten inden i den tages af så er den lidt lettere.
Du skriver " vi har købt" så i er vel mindst 2 til at hjælpes ad. 
Du kan køre den ind med sækkevogn. og så kan du sætte den af på en par bjælker eller en palle. Så er du da kommet 10-15 cm op. 
Den kan så vrikkes lidt til den ene side og lægge en lægte under, vrik til den anden side og en lægte under der. 
Så vrikkes fremad og en ny lægte ved bagkant og ovnen rettes op og så en lægte under forkant. 
Eller sætte alustige opad muren og bruge den til at sætte talje fast på. Så kan den løftes op tæt på muren. Men det er godt at få palle under alligevel. 
Eller når den er på palle, så løftes pallen op i den ene side med en bil donkraft, og der sættes lægte under der. Derefter i den anden side osv. 
Med lidt større grej har jeg da løftet maskiner op på mere end 20 tons på den måde. De skulle op at stå på det man kalder rulleskøjter

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
”Vi har købt”, men jeg tror ikke jeg får konen til at være med til at løfte 🥴
Men den med at løfte ovnen på den minipalle, den blev leveret på, lyder som en rigtig god idé. Så kan jeg få den op i den højde, hvor vægbeslaget bliver sat fast 👍 Og så er det jo lige til, at “vrikke” den over på plads.

Hun skal ikke løfte den, men hjælpe med at sætte lægter eller lign. under. Den skal lidt op, så du kan frigøre pallen under den og få den ud bagefter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis