Kompressor hjælp til el motor ledninger

Jeg har brug for noget hjælp, til ledningerne på en el motor der skal skiftes ud.

Jeg har en kompressor på kraft stik.
El motoren på 1hk, er røget sig en tur desværre.
Jeg har fået anskaffet mig en anden i stedet, fra en anden kompressor.   
Dog har den nye lige 2 hk mere, men det skulle gerne kunne gå, når de har samme omdrejninger.

Nu det mere spændende er, når jeg ser på lednings farverne på de 2 motore, sidder de ikke ens med farverne på klemrække.   
Har det så noget at sige med hvordan de er monteret på Pressostaten siden, og derfra til el motoren.
Siden farverne ikke er ens på de motore her.
Eller hvordan skal de sidde så?

Den gamle motor er blå på billede.
Den nye motor er grå på billede.
Så er der lagt et par billeder op af Pressostat ledningerne.

Hvordan skal de ledninger så sidde på den nye motor (grå) motor.
Er der nogen herinde der kan svare mig på det, og hjælpe med at få liv i kompressoren igen på den sikre måde.   
Så vil jeg blive glad for hjælpen jeg kan få til det.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Farverne på ledningerne er egentlig ligegyldig, det er mere hvad de bliver brugt til. Dog må den gul/grønne KUN bruges som jord.
Det første du skal have tjekket er typeskiltet på dine motorer. Den ene motor har forbindelsespladerne liggende på langs mellem de tre terminaler, så den er “stjernekoblet” og sikkert 220/380 V.
Den anden motor har forbindelsespladerne liggende parrallelt mellem alle 6 terminaler, så den er “trekantkoblet”, og sikkert 380/660 V.
Sidder der ikke et tilkoblingsdiagram i låget til klemkassen?
Går ud fra at din kompressor kun skal bruges lejlighedsvis, da din nye motor vil bruge væsentligt mere strøm end den gamle for det samme arbejde.

Søren O
Hvad står der på mærkepladen på begge motorer? Den blå er forbundet i trekant og den stjerne. 
Den blå kan være mærket 3x660/380 eller 3x 660/400
Den grå kan være mærket 3x400/230 eller 3x380/220
Der sker ikke noget ved at montere ledningerne fra den gamle motor på klemmerne U1, V1 og W1, men afhængig af mærkespændingen er det ikke sikkert, at motoren kører som den skal. der kan højest gå et par sikringer. 
Du har købt en 3 HK motor. Det stiller krav til et evt. motorværn og de sikringer, der sidder i gruppen.

fase
Tak for hurtig tilbagemelding.
Motoren er til hobby brug, og skal ikke køre hele tiden derud af.
Jeg fik lige taget et billede mere af låget med tilkoblingsdiagram.
Der er tydligt diagram.
Bare motoren ikke tager flere omdrejninger end den skal, ved tilslutning af ledningerne.
Men det ved i sikkert mere om end jeg lige gør.

Du skal forbinde ledningerne fra den gamle motor på U1, V1 og W1. Det eneste, der kan ske, er at motoren drejer forkert vej rundt. Så bytter du bare to af ledningerne. Du skal være opmærksom på, om begge motorer køre med 2850 omdrejninger. 

fase
Mange tak for svar.
Det var lige den hjælp jeg fik brug for herinde fra.
Går ud fra det er lige meget, hvad for 2 ledninger der byttes rundt på ud af de 3.
Du har helt ret.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis