Alternativ til gulvspartel

Jeg har en baggang i mit hus, som oprindeligt var en gang mellem beboelse og en stald. Gulvet herude er murstensgulv, og det er vældig fint, men i løbet af de godt 100 år er det blevet meget slidt, beskidt, og ikke mindst er det sunket en del.

Jeg har besluttet, at jeg gerne vil have det gjort plant igen, og så må jeg vinke farvel til murstenene. Min første tanke var naturligvis selvnivellerende gulvspartel, men med de mængder, jeg skal bruge pga niveauforskel, er jeg nået frem til, at jeg nærmest kunne købe en Porsche i stedet, selvom det ikke ville løse udfordringen med gulvet. 

Kunne man blande en god, stor portion suppe af almindelig beton i stedet af den slags, man normalt vil støbe et nyt gulv med og hælde ovenpå og derefter nivellere? Eller noget andet smart, der ikke koster spidsen af en jetjager? 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer jo an på tykkelse.
Det billigste er slidlags beton. Altså sand blandet med cement og så lidt vand at det lige netop kan blandes. Det er så ikke "suppe der skal hældes på " men en god pasta der skal rettes af med f.eks. en 2 m retskinne / vaterpas. 
Det kan du bruge fra lidt under 1/2 cm til omkring 5 cm tykkelse. 
Når det er gammel gulv der sikkert har været vasket i sæbe 100 vis af gange, så kan det blive et problem med vedhæftning. Jeg mener det kan hjælpe meget ved at smøre det med fliselim først, og slidlags beton ovenpå. Det skal være vådt i vådt, altså laves samme dag. Da fliselim er meget irriterende at kravle i, så vil jeg foreslå at du smører det på en mindre del og så lægger beton ud der osv. 
Du kan jo lave en leder på hver side af en ca. 1 m bred gang. Leder betyder at du lægger beton ud i ca. 10 cm bredde og vater det ind Så kan man lægge beton uden for og imellem lederne, og bruge dem som retning for at stryge det vandret af. 
Den midterste del holder du så fri af fliselim så længe du arbejder ud til siderne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du kunne også rive stengulvet op og bare støbe almindeligt betongulv.
Jeg ville nok også pille murstenene op og støbe nyt. Så får du et stærkere gulv og mulighed for at isolere det lidt og eventuelt lave gulvvarme.
Men du kan også spartle det med sand og cement, med primer af fliselim, som ev elmand siger. Dertil ville jeg dog lægge lidt glasfiber armeringsnet ned i fliselimen, for at begrænse revnedannelse.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også