Start/stop gulvvarmepumpe fra gulvvarmestyring

Hejsa,

Pumpen til mit gulvarme er tilsluttet, så den kører hele tiden, det kunne jeg godt tænke mig at lave om på.
Jeg har haft åbnet til gulvvarmestyringen og kan se, at den har en pumpe udgang, se vedhæftede billede.
Jeg går udfra, at der vil komme strøm på COM/NO når der kaldes på varme og telestaterne åbner.

Men har ikke rodet med den slags før, så har brug for lidt hjælp.
  1. Kommer der 12 volt ud på NO når der kaldes på varme?
  2. Skal jeg have et 12V til 220V relæ?
  3. Er det så blot NO udgangen over i indgangen på relæet?
pft
Claus

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den udgang er helt sikker en almindelig kontakt altså en relæ udgang. De 3 grå du ser tæt ved er netop relæer som kan klare 8 Ampere ved 230 V. Så du skærer isolering af ( ca. 40 mm ) på kabel / ledning til pumpe så du kan klippe den brune leder. Den blå leder skal du ikke klippe. Så monteres de 2 brune ender i hver sin klemme ( 17 og 18 )
Mon ikke kabel kan komme ud og ind af boksen i hver sin rille, ved 15-16 og ved 17-18
I øvrigt kan du få en mere behagelig gulvvarme hvis du skruer ned for temperaturen på den termostat som sider ved blandesløjfen. 
Når den bliver lavere så kalder dine termostater på varme næsten hele tiden og du får ikke vekslende kolde og varme gulve men lune gulve det meste af tiden. 
Det "ødelægger" så lidt din plan med at pumpen skal køre mindre. Men samlet får du bedre comfort og lidt billigere opvarmning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak det giver god mening.
Tænker den pæne løsning dermed er:
  1. nul ledning fra pumpen til nul klemmen, hvor styringen får strøm ind.
  2. fase ledning fra COM til fase klemmen, hvor styringen får strøm ind. 
  3. fase ledning fra pumpen til NO.

Den pæne løsning er som jeg beskriver, hvor nulledning blot har en sløjfe. Det er lige meget om fasen eller pumpeledning kommer i 17 eller 18 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis