Sikring springer ofte, kan det være grundet faser eller grupper?

Hej med jer

I det gamle rækkehus jeg købte sidste år, oplever jeg tit at hvis der kører vaskemaskine og tørretumbler på samme tid og så måske mikrobølgeovn, så ryger der en sikring. Eftersom sikringen ryger når de her ting kører, så må det jo betyde at de kører på samme fase. Huset er renoveret i 60erne og min el-tavle har så vidt jeg kan se 3 faser og 3 grupper? Jeg har tilføjet billeder. 
Bemærk: det er sikringen der hedder lys 10a til venstre for den der hedder komfur som er gået men for at få noget strøm til internet osv. måtte jeg lige bytte rundt op sikringerne fordi jeg ikke havde flere hjemme. 

Alle 3 ting kører på hver sin stikkontakt med alm. 220 stik, ikke jordet. 

Da jeg fik sat min ladestation op til min el-bil, nævnte elektrikeren at han ikke fandt noget jordspyd, så han satte et ned for mig men har det overhovedet nogen relevans? 

Jeg har forsøgt at læse lidt omkring hvad årsagen kan være men jeg kan ikke se finde frem til at om det er antallet af faser eller grupper der er problemet. 

Der er tale om 1 plan, 85 kvm. med 2 værelser, stue, køkken, bryggers og badeværelse. Der er kun mig, så det er begrænset hvor mange el apparater der kører på samme tid og som regel er der kun lys tændt i det rum jeg opholder mig i. 

Nogle bud på hvad der kan være årsagen til det? 

På forhånd tak!

Hej med jer I det gamle rækkehus jeg købte sidste... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 27-12-2022 16:40:33

Hold da op "den tidligere ejer" får ofte skyld for meget. 
For at du ikke lige skal starter med at dumme dig over for elektriker, så har vi ikke 5 faser i vores installation, men 3 faser. Du mener sikkert 5 ledninger.   
Ang. køkken så har jeg svaret i den anden tråd. 

Du skulle bare vide hvad jeg har gjort mig af opdagelser herude.  Der var fx jordet fra opvaskemaskinen til vandrøret, hvilket jeg trods min meget begrænset viden om el, tænker ikke er helt optimalt   

Ah ja selvfølgelig, ledninger   

Ved ikke om reglerne er ændret, men det har været lovligt at udskifte dine 10 amperes sikringer med 13 amperes, som passer ind .
Link til 13 amperes sikringer

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg ved ikke om det er lovligt men har du 380 volt installeret i huset kan du bruge den ene fase null og jord der kunne man få en 13 Amperes sikring til men den type sikring du viser har jeg kun set med 10/16 ampere snak med en elektriker så man rimelig garderet 

 

Få elektriker til at få hvidevarer til at køre over gruppen med tre sikringer de er sikkert på 16 ampere pr sikring der burde der også være jord samt null det har jeg fået lavet har aldrig problemer med det hvidevarer de tunge strømslugende dur ikke at køre over gruppen til lys så går det 10ampere = 2200watt 16 ampere = 16 gange 220 ca 3400 watt som der bør være i kraftgruppen pr sikring

 

Jacovit blot til info så har vi siden 1993 her i DK kørt med 230v så info er 10A =2300 watt, og 16A er så = 16x230 = 3680 watt 😉 og der  er ikke længere 380 v i en "kraft" gruppe men 400 v
Loven er blevet ændret , så nu må man ikke mere gå fra 10 A sik. til 13 A sik. uden at der er lavet en vurdering af installationen af en fagmand ..............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Ok det er forstået jeg er også kun murer emeritus

 

Hvis du skiftede sikringer fra 10A til 13A inden de ny regler, skal der ikke foretages beregninger.

fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis