Sikring springer ofte, kan det være grundet faser eller grupper?

Hej med jer

I det gamle rækkehus jeg købte sidste år, oplever jeg tit at hvis der kører vaskemaskine og tørretumbler på samme tid og så måske mikrobølgeovn, så ryger der en sikring. Eftersom sikringen ryger når de her ting kører, så må det jo betyde at de kører på samme fase. Huset er renoveret i 60erne og min el-tavle har så vidt jeg kan se 3 faser og 3 grupper? Jeg har tilføjet billeder. 
Bemærk: det er sikringen der hedder lys 10a til venstre for den der hedder komfur som er gået men for at få noget strøm til internet osv. måtte jeg lige bytte rundt op sikringerne fordi jeg ikke havde flere hjemme. 

Alle 3 ting kører på hver sin stikkontakt med alm. 220 stik, ikke jordet. 

Da jeg fik sat min ladestation op til min el-bil, nævnte elektrikeren at han ikke fandt noget jordspyd, så han satte et ned for mig men har det overhovedet nogen relevans? 

Jeg har forsøgt at læse lidt omkring hvad årsagen kan være men jeg kan ikke se finde frem til at om det er antallet af faser eller grupper der er problemet. 

Der er tale om 1 plan, 85 kvm. med 2 værelser, stue, køkken, bryggers og badeværelse. Der er kun mig, så det er begrænset hvor mange el apparater der kører på samme tid og som regel er der kun lys tændt i det rum jeg opholder mig i. 

Nogle bud på hvad der kan være årsagen til det? 

På forhånd tak!

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er et simpelt, da ohms lov siger at du max kan trække 2300 watt på en 10 ampere sikring. Den kan i nogle tilfælde holde til lidt mere, men det er kun kortvarigt.
Så du kan begynde med at undersøge hvor mange watt de forskellige ting bruger og så lægge dem sammen.
 
En løsning kunne være at fordele forbruget ud på flere faser, men det kræver nye eller en omfordeling af kabler mm, og det er helt sikkert arbejde for elektriker.    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 27-12-2022 15:06:00

Det er et simpelt, da ohms lov siger at du max kan trække 2300 watt på en 10 ampere sikring. Den kan i nogle tilfælde holde til lidt mere, men det er kun kortvarigt.
Så du kan begynde med at undersøge hvor mange watt de forskellige ting bruger og så lægge dem sammen.
 
En løsning kunne være at fordele forbruget ud på flere faser, men det kræver nye eller en omfordeling af kabler mm, og det er helt sikkert arbejde for elektriker.    

 Okay så det er et spørgsmål om faser, ikke grupper? (Jeg taler som jeg har forstand) 

Ja, men faserne kommer fra grupperne.
En stikkontakt er koblet på en gruppeafbryder, og man kan ikke bare flytte den over på en anden gruppe, uden at flytte andre ting også.
Det er lidt svært at forklare, men en typisk husinstallation har 1-2 grupper til lys (og stikkontakter) og en 3 faset til komfur.
Elinstallationen er forbundet i en ring, forstået på den måde at man har et kable fra gruppen og ud til det første rum. Her sidder der en afbryder der tænder lyset og den samme fase bruges også til de stikkontakter der er i rummet. Så går kablet videre til næste rum hvor det samme gentager sig (sådan lidt forenklet fortalt).
Så hvis man skal have en ny stikkontakt i et rum uden at koble det til "rummets fase" så må man hente en ny fase, og dette gøres så i tavlen, ved at man sætter endnu en gruppeafbryder op, trækker nyt kabel frem til stikkontakten osv osv.

Det er en uskreven regel, ikke at blande faser fra forskellige grupper i samme dåser/stikkontakter, da det kan udgøre en fare. Man tror man har slukket for strømmen, men man har kun slukket for en del af den, og så Bang, så får man et rap over nallerne.
Jeg tror ikke du kan finde en elektriker der ikke har prøvet det... Tro mig, det er ikke sjovt        

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 27-12-2022 15:29:59

Ja, men faserne kommer fra grupperne.
En stikkontakt er koblet på en gruppeafbryder, og man kan ikke bare flytte den over på en anden gruppe, uden at flytte andre ting også.
Det er lidt svært at forklare, men en typisk husinstallation har 1-2 grupper til lys (og stikkontakter) og en 3 faset til komfur.
Elinstallationen er forbundet i en ring, forstået på den måde at man har et kable fra gruppen og ud til det første rum. Her sidder der en afbryder der tænder lyset og den samme fase bruges også til de stikkontakter der er i rummet. Så går kablet videre til næste rum hvor det samme gentager sig (sådan lidt forenklet fortalt).
Så hvis man skal have en ny stikkontakt i et rum uden at koble det til "rummets fase" så må man hente en ny fase, og dette gøres så i tavlen, ved at man sætter endnu en gruppeafbryder op, trækker nyt kabel frem til stikkontakten osv osv.

Det er en uskreven regel, ikke at blande faser fra forskellige grupper i samme dåser/stikkontakter, da det kan udgøre en fare. Man tror man har slukket for strømmen, men man har kun slukket for en del af den, og så Bang, så får man et rap over nallerne.
Jeg tror ikke du kan finde en elektriker der ikke har prøvet det... Tro mig, det er ikke sjovt        

 Det giver god mening. Vil løsningen i det her tilfælde så være at trække en ny gruppe til bryggerset med nye stikkontakter udelukkende til vaskemaskine og tørretumbler så de ikke belaster gruppen? lige nu kører de jo på en lysgruppe som tilsyneladende også er i stuen.  

Annonce
Alle 3 ting kører på hver sin stikkontakt
Det er ikke gangbart at have tumbler og vaskemaskine på en almindelig lysgruppe. Sådan må det være indrettet hos dig når du skriver sådan og sikringer springer. Det er simpelthen overbelastning.  
Du har en gruppe mrk. Komfur med 10 A sikringer  det tyder på at det er gaskomfur med elovn. Det kan ikke trække en elkomfur med det hele.
Så har du 2 lysgrupper som er fint til et hus på den alder. 
Men Du har en 3 polet gruppe til venstre som ikke er mærket op. Det kunne gå til en tilslutnings dåse bag vaskemaskine eller der i nærheden af. Det er den du skal have vaskemaskine og tumbler monteret på. Så kommer du ud over dine problemer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det skal du tale med din elektriker om.
Der er flere forhold der spiller ind, hvilket er umuligt at sige her, uden at have set og målt din installation.

Måske er der en god løsning som ikke kræver at man skiller hele huset ad, men som sagt så kan en elektriker besøg afgøre hvad der bedst i din situation.

Teori er en ting, noget andet er praksis   
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
ev elmand skrev den 27-12-2022 16:06:45

Alle 3 ting kører på hver sin stikkontakt
Det er ikke gangbart at have tumbler og vaskemaskine på en almindelig lysgruppe. Sådan må det være indrettet hos dig når du skriver sådan og sikringer springer. Det er simpelthen overbelastning.  
Du har en gruppe mrk. Komfur med 10 A sikringer  det tyder på at det er gaskomfur med elovn. Det kan ikke trække en elkomfur med det hele.
Så har du 2 lysgrupper som er fint til et hus på den alder. 
Men Du har en 3 polet gruppe til venstre som ikke er mærket op. Det kunne gå til en tilslutnings dåse bag vaskemaskine eller der i nærheden af. Det er den du skal have vaskemaskine og tumbler monteret på. Så kommer du ud over dine problemer. 

Det er lidt rodet med strømmen og andre ting herude, tidligere ejer var vist lidt af en handyman men ikke en dygtig en af slagsen.  

Det er ikke gangbart at have tumbler og vaskemaskine på en almindelig lysgruppe. Sådan må det være indrettet hos dig når du skriver sådan og sikringer springer. Det er simpelthen overbelastning.  
Helt korrekt, det kører på en lysgruppe. 

Du har en gruppe mrk. Komfur med 10 A sikringer  det tyder på at det er gaskomfur med elovn. Det kan ikke trække en elkomfur med det hele.
Der er intet gas, det hele kører på el og komfuret var tilkoblet en installation med 5 ledninger som gik fra den installation i køkkenet jeg har tilføjet et billede af.

Men Du har en 3 polet gruppe til venstre som ikke er mærket op. Det kunne gå til en tilslutnings dåse bag vaskemaskine eller der i nærheden af. Det er den du skal have vaskemaskine og tumbler monteret på. Så kommer du ud over dine problemer.
Jeg formoder at den går til den installation jeg har tilføjet et billede af. Den er at finde i køkkenet og der er trukket 2 x kabel 5 ledninger ud fra den. 

PinkHenrik skrev den 27-12-2022 16:10:20

Det skal du tale med din elektriker om.
Der er flere forhold der spiller ind, hvilket er umuligt at sige her, uden at have set og målt din installation.

Måske er der en god løsning som ikke kræver at man skiller hele huset ad, men som sagt så kan en elektriker besøg afgøre hvad der bedst i din situation.

Teori er en ting, noget andet er praksis   
 

 Ja der er ikke andet for, der skal alligevel en ud for at kigge nærmere på hvordan der kan laves el i køkkenet. Jeg har en fornemmelse af at det bliver en dyr omgang   

Hold da op "den tidligere ejer" får ofte skyld for meget. 
For at du ikke lige skal starter med at dumme dig over for elektriker, så har vi ikke 5 faser i vores installation, men 3 faser. Du mener sikkert 5 ledninger.   
Ang. køkken så har jeg svaret i den anden tråd. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis