Magnetspole

Glædelig jul derude 🎅🤗

Vores Genvex-anlæg har en magnetventil, der aktiveres når kølefladen skal afrimes. Men den er futtet af, og jeg skal finde en ny. 

Den hedder Honeywell MC 062, kører på 230v og har 3 ben som tilslutning. 

Jeg ved ikke meget om magnetspoler i praksis; kan jeg skifte til et andet fabrikat? Danfos' magnetspoler ser ud til at være lettere at få fat på end den Honeywell, der er futtet af.

Hvis nogen derude har en magnetspole liggende, som kunne tænkes at passe, så vil jeg gerne købe den 🤞😊

Laver alt selv - koste hvad det vil!
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ud til at spoler til Honeywell ikke er den mest kendte. Hvis hullet i en Danfoss passer kan du bruge den. Men inden du begiver dig ud i eksperimenter, så spørg din elektriker om han ikke kan skaffe en spole. Du skal regne med ca. 500 kr.

fase
S. Fabrin skrev den 27-12-2022 15:58:58

Det ser ud til at spoler til Honeywell ikke er den mest kendte. Hvis hullet i en Danfoss passer kan du bruge den. Men inden du begiver dig ud i eksperimenter, så spørg din elektriker om han ikke kan skaffe en spole. Du skal regne med ca. 500 kr.

Jaja, 500,-, og hva’ så?

Har du lagt mærke til trådstarters signatur?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 28-12-2022 02:49:27

S. Fabrin skrev den 27-12-2022 15:58:58

Det ser ud til at spoler til Honeywell ikke er den mest kendte. Hvis hullet i en Danfoss passer kan du bruge den. Men inden du begiver dig ud i eksperimenter, så spørg din elektriker om han ikke kan skaffe en spole. Du skal regne med ca. 500 kr.

Jaja, 500,-, og hva’ så?

Har du lagt mærke til trådstarters signatur?

 Ja, jeg har set signaturen, men jer er ikke sikker at det sidste er ærlig ment   .


fase
Hæhæ, "koste hvad det vil" skal mest tolkes som ekstra tidsforbrug og indkøb af værktøj 😁
Men jeg ved at dimsen rigtig nok koster i omegnen af 500 kr, for vi fik skiftet den for 3 år siden. 550 for dimsen, 550 i arbejdsløn. Den tager ca. 5 minutter at skifte, så den sidste del af regningen vil jeg gerne undgå. 

Det irriterende er at jeg ikke har kunne finde en Honeywell spole i Danmark. Hverken hos AO, Sanistål eller på det brede internet... Den skal købes fra Tyskland, ser det ud til. 

Laver alt selv - koste hvad det vil!
Det er rigtigt, at spolen måske skal købes i Tyskland. Men du kan da nemt selv montere den. Prøv at måle hullet i spolen og det tilsvarende hul i en Danfoss spole. Du køber også et stik til spolen og forbinder det, så det passer sammen. Det nemmeste for dig er måske bare at skifte magnetventilen, så passer tingene sammen.

fase
Annonce
Jeg mener ikke Danfoss spolen passer. Det er måde diameter på hullet, længde og måden den fastgøres i toppen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 28-12-2022 22:41:03

Jeg mener ikke Danfoss spolen passer. Det er måde diameter på hullet, længde og måden den fastgøres i toppen. 

 Jeg kender ikke huldiameteren på spolerne. Derfor anbefaler jeg også at måle diameteren eller bare skifte magnetventilen. Når ventilen åbnes, suges spolen ned mod ventilen, så i princippet kunne man bare sætte en tændstik i klemme. Det vil jeg dog ikke anbefale.



fase
ev elmand skrev den 28-12-2022 22:41:03

Jeg mener ikke Danfoss spolen passer. Det er måde diameter på hullet, længde og måden den fastgøres i toppen. 

 Det var lidt det, jeg frygtede. 

Jeg kan ikke skifte hele ventilen, da den sidder på kredsen med kølemiddel. 

Jeg må lige få målt armaturet... 

Laver alt selv - koste hvad det vil!
Jeg synes nu de spoler er ret almindelige på fryse / køleanlæg så mon ikke firmaer der servicerer butiksanlæg f.eks. kunne tænkes at have den på lager. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 29-12-2022 00:11:15

Jeg synes nu de spoler er ret almindelige på fryse / køleanlæg så mon ikke firmaer der servicerer butiksanlæg f.eks. kunne tænkes at have den på lager. 

 Det er da absolut en mulighed, der bør undersøges.


fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis