Radonsikring af hus fra 1960 - niveau ca. 350 Bq/m3.

Kære alle

Hvor er det fedt at være husejer af et ældre hus. Jeg har fået målt vinterniveau af radon på ca. 350 Bq/m3. Hvis ikke man lufter ud i et par dage med gennemtræk, kommer det hurtigt op på 600. Det er en proff. måler, jeg har lånt til eget brug i 1 års tid, så der er logget brugbare gennemsnitsmålinger. Det er ikke noget problem om sommeren, hvor niveauet ligger på ca. 70 Bq/m3, men der lufter jeg også godt ud.

Det er så heldigt, at jeg alligevel skulle have nye gulve, så hele gulvet skal skrælles ned til betondækket, hvor jeg lige så godt kan få radonsikret...

Jeg har ikke krybekælder, så radonsug kommer ikke på tale.

Gulvet er opbygget med 30 cm flamingo, kantisolering hele vejen rundt, og 8 cm betondæk ovenpå.

Jeg tænker følgende:
  • Lappe de største revner i betondækket med butylgummibaseret fugemasse, man bruger til radonsikring.
  • Bruge Alfix 1K eller 2K på betongulvet, med samme fremgangsmåde som ved vådrumssikring.
  • (Derefter lægge flydespartel, hvor det giver mening, og lægge færdig gulv til sidst.)

Er der nogen, der tænker, om det er helt tosset med Alfix i hele hytten?

Det skal siges, jeg har ikke fugtproblemer i gulvet. Hele betondækket er dejligt tør.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som en udmærket løsning. Men du skal have noget dug ud over kant isoleringen, som klæbes til væggen. 
Har du lecanødder eller grus under flamingo som afretningslag ?
Så kunne man tænke sig at der kunne bores igennem sokkel nogle steder i ca.40 cm dybde under gulvplan og så suge radon den vej. 
Jeg forestiller mig det kunne laves med 32 mm afløbsrør som så ligge uden på huset, og føres hen til en meget lille suger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej J. J.
Overveje at få etableret mekanisk ventilation med varmegenvinding, så er problemet løst. :)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
ev elmand
Det var min tanke at lægge armeringsbånd over kantisoleringen, der hvor underlaget er mest "bevægeligt". Og trække armeringsbånd 3-4 cm op ad væggen. Er det hvad du mener med dug? Min plan var at forsegle alt tæt ind til væggene.

Radonsug tror jeg ikke bliver en mulighed...

De gamle ejere har desværre brugt en blanding af leca og jord som afretningslag. Det er helt rigtigt - ikke grus, men helt almindelig jord. Der ligger leca hist og pist, men ikke rigtig i en sådan grad, at det har en reel effekt. Man har nok bare brugt det til at lappe ujævnheder i det, man havde gravet ud

Så flamingoen står primært på et lag jord.


Zenofexxx
Det var planen, som desværre gik i vasken. Jeg er en af de uheldige, som havde klargjort til totalrenovering lige op til krisen og krigen, men uden at have købt materialerne på forhånd. Så da der skulle handles ind, gik nogle af materialerne endda til dobbelt pris. Så indkøb af f.eks. gips til 15.000 kr. blev pludseligt til 28.000 kr... Og træ, lægter, mursten, fliser osv.

Så mekanisk ventilation er i planerne, når pengene er tjent ind igen :) Det er væsentligt billigere for mig at købe Alfix til 4000-5000 og smørre huset ind i det. Og når jeg engang får sat ventilation i, så kommer det til at spille 100%.
Jeg ville gøre det hele som Erik foreslår mht at lade det gå op ad væggen og klæbe det bag fodpaneler. 
Mht membran skal du vælge den der har bedst evne til at bevare sin elasticitet, har du undersøgt dette mht andre produkter eg vs30?
Hvis du lægger flydespartel ovenpå membranen så er det er meget begrænset stykke hen over kantisoleringen der kan flexe og absorbere bevægelse, derfor kunne man overveje at supplere med et gulvunderlag med integreret dampspærre og klæbe dette op ad væggene også, evt med en overgang til alm dampspærreplast så det ikke bliver for tykt i laget bag panelerne.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også