Hvorfor laver dyksaven brændemærker

Hejsa
Måske er spørgsmålet, I virkeligheden, hvordan jeg undgår at min dyksav laver brændemærker på træet, når jeg saver.?.🙂

Jeg har en god dyksav, og bruger en ok klinge fra bosch (blå) med 48 tænder, den er ikke synderlig slidt, og snittet bliver pænt nok, "bare" brændt😅
Jeg skal save en 21mm birkekrydsfiner, I 45grader.
Jeg oplever at klingen bliver så varm, at der kommer brændemærker på næsten hele snittet. 
Hvad gør jeg galt? Jeg kører på hastighed 5 (af 6)

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For højt tand-tal til det snit du laver, så tænderne kan ikke "opbevare" savsmuldet ,resulterende i friktion der laver brændemærkerne.

færre tænder, alt efter hvilken klinge diameter du har, skal du ned i 16 (195-220mm diameter)-30 (280-305mm) tænder.

Tak, Steensen! 😅
Det er en Festool ts55 så det er 160mm🙂
Jeg har lige set på Træklingen.dk 's ophørsudsalg, der er en 24T er det ok, tror du? Eller skal jeg længere ned?

Steensen skrev den 26-12-2022 19:33:35

For højt tand-tal til det snit du laver, så tænderne kan ikke "opbevare" savsmuldet ,resulterende i friktion der laver brændemærkerne.

færre tænder, alt efter hvilken klinge diameter du har, skal du ned i 16 (195-220mm diameter)-30 (280-305mm) tænder.

Enig i at der skal en klinge til med færre tænder, men de tal du nævner, vil jeg mene passer bedre til savning på langs af massivt træ. En 36 tands klinge vil nok være et bedre valg her. 

Alternativt kan der skæres ad 2 omgange, først et snit til ca. halv dybde, og derefter til fuld dybde. Det kræver dog at skæreskinnen fikseres, så den ikke kan flytte sig mellem snittene.
Det kan være lidt tricky at skære under en vinkel på 45 grader, idet saven kan have en tendens til at tippe væk fra skinnen. Jeg vil anbefale, at du med venstre hånd trykker saven fast mod skinnen, den kan måske også mindske tendensen til at brænde træet

Med venlig hilsen

Anders

Tak, igen🙂
Ja, jeg synes faktisk det er svært 😅 men vil gerne blive god til det. Jeg er helt sikker på, det er min manglende viden og teknik, der driller..
Jeg prøver med en grovere klinge.. 24T er lige bestilt.🙂
Ja, jeg fandt lige et festool-user-forum, hvor de netop anbefalede det, at fastgøre skinnen, og bruge venstre hånd til at holde på basen, mens man blot holder kontakten/knappen inde med højre.
Desuden anbefalede de at man lagde saven på siden, når vinklen blev indstillet, for at gøre det lettere (da motorvejen er så tung).. det skal da prøves 🙂

En 24t på en 160mm er stadigvæk en fornuftig fin-tandet klinge ifht. en 21mm krydsfiner plade, da krydsfiner er en mellemting af langs og tværs snit, så det burde blive fornuftigt.

En anden ting der kan hjælpe, er at du sætter dyk-dybden så tænderne kun lige kommer igennem pladen med 1-2mm, og i øvrigt sætter spån-sug (H-klasse filter) på saven til at fjerne spåner.

Annonce
Perfekt! 
Jeg har støvsuger på, dog kun L-klasse🙂
Jeg skal lige øve mig på dybden også, men ja.. jeg forsøger at skære så lidt for dybt som muligt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis