Indbygget shampoohylde i 75mm gasbetonvæg

Hej Forum

I forbindelse med renoveringen af mit badeværelse, vil jeg gerne have en indbygget shampoohylde/shampooniché inde i bruseområdet.

Det er desværre sådan, at vores gasbetonvægge kun er 75mm tykke - og derfor er for tynde til lige at fræse en ind. Derudover er 75mm for smalt til reelt at fungere.

Men - bag væggen er der et dejligt hulrum, fordi der er installationer til badeværelset. Det er en skabsniche på et af børneværelserne, men jeg har kun sat et 37cm dybt skab i den ud af de ca 60 cm jeg lavede den i. Her har jeg ca 20cm at gøre med, inden jeg rammer bagsiden af skabet.

Jeg tænker derfor følgende:

- Save ud til shampoohylden i lidt overmål

- Lave en åben kasse, som jeg kan sætte ind i hullet og derefter fastgøre i noget træ skruet på bagsiden (evt lægter der følger kanterne) plus eventuelt fliseklæb. Slutteligt skal alt så indsmøres voldsomt i vådrumssikring.

På den måde kan jeg få en dybere “shampooniché”. Er helt med på at nederste del af kassen (“hylden”) skal have hældning.

Vil fibergips være en fornuftig løsning som kasse, hvis jeg limer det sammen med klæbefuge? Antager at træ er en skidt løsning?

Mvh Emil
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kan, ville jeg se på Wedi-plader.. 

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ah selvfølgelig. Tak! Sådan en plade i 20mm og en tube klæbemiddel kommer jeg nok langt med. 
Det er altid godt at bruge samme materialer hele vejen igennem. Du kan med fordel bruge 50 mm gasbeton som du laver kassen af. Det skal limes sammen så vil det holde bedre end en kasse med træskelet og wedi plader.
De 2 lodrette sider kan være noget længere end nødvendig så holder de godt. Bunden limes ind og skrues yderligere fast med lange skruer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 26-12-2022 22:47:14

Det er altid godt at bruge samme materialer hele vejen igennem. Du kan med fordel bruge 50 mm gasbeton som du laver kassen af. Det skal limes sammen så vil det holde bedre end en kasse med træskelet og wedi plader.
De 2 lodrette sider kan være noget længere end nødvendig så holder de godt. Bunden limes ind og skrues yderligere fast med lange skruer. 

Hej Erik

Fint forslag, selvom jeg synes gasbeton er lidt mere “rustikt” at arbejde med. Jeg skal lige forstå det helt, for jeg havde tænkt følgende:

- Lad os sige hylde skal være 60x25 cm i slutmål (og en given dybde).

- Så vil jeg save hullet 70x35 cm plus 5mm mere evt., så der er lidt luft

- Herefter lave bund, sider, top og bagplade og lime alt godt sammen med fliseklæb

- Smøre fliseklæb på alle sider i hul plus kassens sider og indsætte denne i hullet

- Fiksere med lange skruer plus stoppe fliselim ind langs kanter (samme princip som understopning) for at sikre god kontakt.

Hvad tænker du?

I øvrigt et tillægsspørgsmål: ville du lave faldet i hylden med gasbetonbunden eller blot ved at justere fliserne i klæberen til den tid?
Jeg ville helt klart også lave det i gasbeton. Det er ret nemt at arbejde med.

Jeg har lavet en hylde der er 60x40 cm og 10 cm i dybden, det er passende syntes jeg.

Du skærer hullet i den rigtige størrelse fra start, sæt hullet så det er nemt at tilpasse fliser, så du ikke ender med en lille stump et sted.

For at få lidt mere dybde så start med at lime 5 cm blokke rundt i kanten af hullet, ca 20 cm større end hullet, evt lad det tørre til dagen efter.

Derefter lukkes bagsiden med 2 stk 5 cm blokke på højkant, limes og skrues fast. Det er helt klart nemmest at lave fra bagsiden, men kan også godt gøres forfra. 

Faldet på flisen laves når fliserne lægges, det skal jo kun være få mm med den dybde. 
Annonce
Tak for input Mbs.

Jeg går med gasbeton, og jeg kan godt komme ind fra bagsiden. 😊 Metoden giver mening - jeg havde godt vendt den i mit hoved her for lidt siden. 
Du skal ikke lave en kasse først når vi taler om gasbeton. Det skal  laves af et par omgange på stedet. 
Som Mbs beskriver så laver du i princippet blot væggen lidt tykkere bagpå, omkring hullet. Derefter sættes bagplade på med lim og skruer.
Bruger du 50 mm blokke så er du allerede på vej til 125 mm hylde ( 75 plus 50 ) Du kan nok sagtnes lime sider, top og bund på " på kant" så kan du få den dybde du ønsker. 

Processen er i gang. Et enkelt spørgsmål - nu saver sådan en bajonetsav ikke helt elegant gennem armeret gasbeton/siporex (eller hvad de hedder). Hvad bør jeg pudse det pænt med? Det skal ikke stå perfekt - der kommer også fliser.

Jeg har fliseklæb og gipspuds i garagen. Men køber gerne noget pudsemørtel eller lignende, hvis det ikke kan bruges.

Medmindre I mener jeg bare skal smøre ekstra fliseklæb på og så justere det pænt. På nær forsiden hvor jeg lige skal lappe efter armeringsjernet. 
Gips puds er fint til formålet. Husk at forvande godt da siporex suger vandet hurtig ud. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også