Brændeovns dør - åbne-lukke - Morsø 6800, 1,5 år gl.

Hej. Er der nogen der har erfaring med lille brændeovn, Morsø 6800, 1,5 år gl. Hængsel som lågen åbnes og lukkes ved er begyndt at blive en udfordriring, vil ikke åbne, forandringen sker pludseligt. Jeg blev anbefalet kobberfedt på de bevægelige dele ved hængsel, hvilket hjalp et par uger. Problemet er vendt tilbage og nu i form af ikke at kunne lukke lågen i. Så det er hængslets bevægelighed som bliver for stram.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som om der samler sig sod-partikler/skidt i hængslerne.
har du forsøgt dig med at skille dem ad, rense overfladerne, og så gen-monterer?
Kobber fedt er en skidt-samler. Kender mange der er glade for det sprøjt, men det er noget skrot, der i 90% af situationerne laver mere skade end det gør gavn.
Du skal have fat i noget tør-smøre middel der kan tåle varme, f.eks. grafit, molybdænoxid eller lignende, og så skal hængslerne helst være lavet med forskellige metaller som hhv. stift og "rør".

 

En klud vil gøre meget. Og så måske lidt “bremserens” for at få det sidste fedtlag væk.

Søren O
Nu aner jeg ikke hvordan hængslerne ser ud, men det lyder som om pasningen mellem stift og hullet er for stramt, så hvis du kan komme til at pudse begge dele med sandpapir/smergellærred vil det hjælpe, hullet kan du evt rense op med et bor i passende størrelse.
Tror ikke smørelse er vejen frem..

Vi prøver igen, i morgen --
Se foto. Hængslet er det aflange th og det er forbundet til en fjeder. Det lyse tv er efterladenskaber fra kobberfedt som jeg skal have renset af, helt tyndt lag, tyndere end det fremgår af billedet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis