Kan ikke fylde mere vand på mit jordvarmeanlæg

Hejsa all 
Jeg havde en mærkelig oplevelse idag, hvor jeg ville fylde lidt vand på mit jordvarmeanlæg, den ville ikke modtage vand. Jeg fik monteret anlægget i september, og har egentlig ikke noget og brokke mig over, men idag oplevede jeg noget mærkeligt. Mit vandtryk var omkring 1,9 bar, og ville presse den op på 2 bar igen. Jeg monteret slangen og fyldte den med vand som jeg plejer, også åbnede jeg ventilen, men manometeret flyttede sig ikke, jeg prøvede flere gange, men der kom ikke mere vand på anlægget. Egentlig troede jeg det var fordi mit vandtryk var for lavet, men den måler 4 bar. Så kiggede jeg på mit fortryk, og den målte ca. 2,9 bar, og så blev jeg lidt bekymret. Hvad kan dette skyldes? Jeg har vedhæftede billeder af mine manometereter. Første billede er mit vandtryk i hanerne, næste billede er mit fortryk, næste er den påtrykte tekst på ekspansionsbeholderen, og det sidste billede er mit radiator tryk.  

Dennis Jensen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du skal fylde efter en gang imellem er der noget galt
er det lavet korrekt , burde du ikke skulle fylde efter , når først det er kørt ind
Hejsa Bredker
Altså jeg har luftet radiator flere gange siden september, uden problemer, og de falder trykket jo lidt, men jeg har aldrig haft problemer med at fylde vand på, før idag. Det er et gammel 2 etages hus, så det er kun forventet at der skal luftes en del og holdes øje, men lige nu tør jeg ikke lufte radiator, hvis jeg ikke kan fylde vand på 

Dennis Jensen
så er det jo ikke jordvarmen der mangler vand
de to ting skulle meget gerne være skilt i hvert deres system
Fortryk på trykekspansionsbeholder kan kun måles når anlægstrykket er 0. Med et anlæg ”i drift” er “fortrykket” det samme som anlægstrykket.
Prøv om du kan tappe vand af dit anlæg (bare en sjat) for at sikre dig at ventilen åbner. Så burde du også kunne fylde på anlægget.

Søren O
og hvis du skal lufte ud så tit er der noget der er utæt i systemet
normalt skal der aldrig luftes ud andet end hvis der har været tappet vand af
Annonce
Søren O skrev den 25-12-2022 16:05:53

Fortryk på trykekspansionsbeholder kan kun måles når anlægstrykket er 0. Med et anlæg ”i drift” er “fortrykket” det samme som anlægstrykket.
Prøv om du kan tappe vand af dit anlæg (bare en sjat) for at sikre dig at ventilen åbner. Så burde du også kunne fylde på anlægget.

 Jeg kan godt tappe vand, prøvede lige og hurtig vippe ventilen, så kom der vand 


Dennis Jensen
bredker skrev den 25-12-2022 16:06:36

og hvis du skal lufte ud så tit er der noget der er utæt i systemet
normalt skal der aldrig luftes ud andet end hvis der har været tappet vand af

 Problemet er lidt at det ikke er det "vildeste" nye radiatorer, samt gulvvarme, egentlig er radiatorerne okay, også den nye del af gulvvarme fra 2010, men har nogle tynde tråde på badeværelset, jeg kæmper lidt med. De er varme, men det er somom de er lidt forstoppet... Bare et udtryk, men der er varme på frem og retur.


Dennis Jensen
Måske dit manometer er defekt, det er mit det snød mig første gang jeg skulle fylde vand på, efter manometret var blevet defekt, det resulterede i at der kom vand ud af overtryksventilen..


Vi prøver igen, i morgen --
Nå nu lykkedes det og få lidt vand på, kom næsten op på 2 bar. Det må vente til efter nytår med at blive forklaret. Tak for jeres svar 

Dennis Jensen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis