Kan man bekæmpe luftfugtighed blot ved hjælp af gennemtræk?

Kan man bekæmpe luftfugtighed blot ved hjælp af gennemtræk?

Min far har et træ skur, hvor han har alt sit værktøj. Der er gennemtræk i skuret og hans værktøj ruster ikke.

Jeg bor med mine svigerforældre og vi har et værksted, der ikke er isoleret og min svigerfar vil gerne passe på sit værktøj (selvfølgelig) og han har derfor fået sat en luft-luft varmepumpe op for at holde fugten væk. 

I de her tider, så står den varmepumpe og bruger mange penge og det vil jeg selvfølgelig gerne undgå, hvis jeg kan. Jeg fortalte min svigerfar om min fars skur med gennemtræk og han ikke oplever hans værktøj ruster. Min svigerfar siger så, at han har special værktøj og det er noget andet.

Da jeg ikke har ret meget viden om værktøj, så kan jeg ikke rigtig sige noget til det, men jeg har på fornemmelsen, at han bare siger det for at få ret. 

Jeg vil derfor høre jer om der kan være noget i det han siger eller om ordentlig udluftning/gennemtræk er lige så godt til at sørge for værktøj ikke ruster som hvis man sørger for rummet holder sig varmt?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er 5 grader udenfor, og det regner, så vil den relative luftfugtighed være tæt på 100%. Et skur med gennemtræk vil have noget nær samme temperatur / luftfugtighed som udenfor, og med en så høj luftfugtighed, så vil rustfrit metal begynde at ruste i et eller andet omfang.

Hvis vi tager samme forhold, men varmer skuret op til 10 grader, så vil den relative luftfugtighed falde ned omkring 73%, og så vil rustfrit metal ruste væsentligt mindre. Øger vi temperaturen yderligere 5 grader til 15, så vil luftfugtigheden være helt nede omkring 54%, hvor der slet ikke burde være problemer med rust.

Beregning af relativ luftfugtighed.

Hellere leje end at bo på gaden.
Kan det mon sammenlignes med at nogen har deres bil i en lukket garage for at beskytte den? 5-10 år senere er den så mere rusten end naboens der står i en åben carport!

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Velkommen på lds.
Det kommer jo meget an på hvilken slags værktøj man taler om. Er det helt blankt værktøj som høvl, stemmejern osv, så kan almindelig gennemtræk ikke holde rusten væk fra det. Er det derimod haveredskaber, elværktøj osv. så kan det sagtens klare skur med gennemtræk. 
Nu er det jo ikke alene strømpriser og bankkonto man skal tænke på når man bor sammen, Der skal være plads til at alle kan være der uden de store gnidninger. Og et værksted hvor der er lidt lunt er da mere behagelig at komme ud i end hvis det er helt koldt. 
Så lad din svigerfar køre med den varmepumpe, og prøv at få sænket temperaturen lidt på den så du også får ro i sjælen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis skuret er tæt kunne han også bare have købt en affugter, det havde nok været en del billigere i strøm

Hvis man vil undgå rust, bør værktøjet opbevares i et rum, der i den kolde tid er mindst lidt varmere end udetemperaturen.

I denne tid, kan han prøve at sætte varmepumpen til at holde 8-10 grader og kun køre 3 timer om natten, når strømmen er billig. Hvis temperaturen sen aftenen stadig er højere end udetemperaturen, er der igen grund mere opvarmning.
Annonce
Som jeg husker skal fugtigheden være under 60%, hvis man vil undgå værktøjet ruster.
Men bedst hvis man kan holde en temperatur på 6-7 graders varme som minimum.
For har man metalting og der er frost i rummet, så vil de nemt kunne samle kondens når temperaturen stiger igen.
Jernet holder længere på kulden en luften, og så dannes der kondens på metallet, akkurat som på en kold øl på en sommerdag.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har et isoleret værksted, hvor jeg bl.a. også opbevarer maling, øl, har backup køleskab og div. andet.
Bl.a. pga malingen har jeg en gammel el-radiator med termostaten sat til minimum. Temp falder derfor aldrig under 6-7 grader.Jeg føler aldrig kondens når jeg tager mit værktøj, og der er ingen rustproblemer.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hvis ikke skuret er isoleret og opvarmet, så kan du ikke "nøjes" med ventilation, da fugtigheden altid vil følge udendørs tilstande.
Du skal have fundet en varme-kilde og isolere skuret. Varme-kilden kan f.eks. være en ekstra fryser eller køleskab, og behøver ikke være en varmepumpe, men når det nu er det skal være regulær varme, så er varmepumpen den mest økonomiske.

 

JohnLarsen skrev den 25-12-2022 18:33:07

Jeg har et isoleret værksted, hvor jeg bl.a. også opbevarer maling, øl, har backup køleskab og div. andet.
Bl.a. pga malingen har jeg en gammel el-radiator med termostaten sat til minimum. Temp falder derfor aldrig under 6-7 grader.Jeg føler aldrig kondens når jeg tager mit værktøj, og der er ingen rustproblemer.

 Jeg har et lille godt isoleret og tæt rum, i forbindelse med min carport, hvor jeg har min metal drejebænk og fræser, jeg har en lille elradiator og holder min 6-7 grader, så har jeg en affugter kørende, som dog kun fjerner 1-2 liter vand om året, da rummet er helt tæt, og der kun kommer fugt ind når døren er åben.

Det holder alt rust væk fra blankt metal, luftfugtigheden er max 60 % det sørger affugteren for.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også