Hvornår er 2 trykluftbeholder en?

Arbejdstilsynet siger at produkttallet på en trykluftsbeholder ikke må være på over 1000 uden at der skal fortages eftersyn af trykluftsbeholder, produkttallet er trykket i bar gange volumen i liter.
Men hvor tæller flere trykluft beholder som en? Hvad vis jeg sætter 2 60 liter trykluftsbeholder med 10 bar sammen med en slange? Skal de enkelte trykluftsbeholder kunne fungere som en uafhængig enhed?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ret beset skal du stille spørgsmålet til AT, som afgør, hvad definitionen er. To beholdere med et volumen på samlet 12 liter X 10 bar ligner 1200 som produkttal. Men spørg AT for at være sikker.

fase
Jeg vil tro at du kan komme ud over reglen på den måde. Men det er kun min logiske fornemmelse, og AT kan godt se mere firkantet på det.. 
En stor trykbeholder er potentielt en farlig sag hvis den springer. Den kan blæse en væg ud og naturligvis skade mennesker, fordi energien udløses på en gang. Så de skal jævnlig testes og der skal føres kontrolbog over testningen. 
Ved 2 mindre beholdere er den ophobede energi ikke så stor da man 
1. ikke kan forestille sig de eksploderer samtidig. 
2. bliver den dobbelte energi ikke udløst da der er et rør imellem beholderne. Her har det betydning hvor tyk røret er der forbinder dem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Erik vi er enige, men AT er nogen gange firkantede i deres opfattelse.     

fase
Fabrin: 12 x 10 giver mig bekendt 120.

Søren O
Søren O skrev den 24-12-2022 16:08:44

Det er da rigtigt. Der skulle have stået 60x10x2 = 1200.   Nu er anden snart færdig efter 270 minutter + de sidste 60 min ved 180° .  Den se rnoget død ud, men plejer at smage godt. Kan du have en glædelig jul.   

fase
Annonce
Ja rigtig god jul til dig og alle i andre. 

Søren O
Jeg har lagt mærke til at fx lastbiler har har flere mindre trykluftbeholdere. Er der en bestemt grund til det?

Venlig hilsen
Knud
S. Fabrin skrev den 24-12-2022 17:01:38

Søren O skrev den 24-12-2022 16:08:44

Det er da rigtigt. Der skulle have stået 60x10x2 = 1200.   Nu er anden snart færdig efter 270 minutter + de sidste 60 min ved 180° .  Den se rnoget død ud, men plejer at smage godt. Kan du have en glædelig jul.   

Jeg brugte denne her opskrift på "ÅJ" i går, da vi lavede jul for familien.

https://www.youtube.com/watch?v=2SFrUJsYtB0

Den gik under 10-4-gummiand            -Tænk på filmen "Convoy" fra 1978 :-)

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis