Vinduesmaling samme som dækkende træbeskyttelse?

Hej,

Har brug for at male nogle facadedøre (spritnye) samt noget udvendig træbeklædning i den samme farve. Når man kigger på dækkende træbeskyttelse til udvendig vægbeklædning fortæller alle producenter stolt hvor mange år de kan klare, fx 10, 12, 14 år. Men når man specifikt vælger en vinduesmaling til udendørsbrug, snakkes der ikke længere om alle disse år. Hvad er forklaringen på dette?

Er det korrekt at hvis man vælger én af de almindelige dækkende træbeskyttelser (10, 12, 14 år), så har vi at gøre med et produkt som aldrig bliver rigtig hårdt og som altid vil klistre lidt - noget som netop ikke duer ved vinduer og døre?

L

When the going gets tough, the tough get going.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommentar: Er det fordi vinduesmaling ikke må indeholde fungicider hvorfor bestandigheden er meget ringere?

When the going gets tough, the tough get going.
Vinduesmaling normalt mere blank end dækkende træbeskyttelse.

Jeg ved ikke hvorfor, at det er blevet almindeligt at skrive levetid på træbeskyttelse. Jeg gætter på at en producent startede og fik et mersalg, som tvang de andre til at følge efter.

Der er ingen standard for hvorledes levetid beregnes, så de tal producenterne opgiver er mindre pålidelige end km/l for biler og sider pr. minut for printere. Du skal ikke regne med at træbeskyttelsen holder så længe som de lover, medminde den ikke bliver udsat for sol eller regn.


Der kan også være noget med konsistens her, træbeskyttelse er lavet til ikke at flyde så meget sådan at man nemt kan lægge tykke dækkende lag også på kanter mv. Bagsiden af det er at udtrykket bliver mere groft men eftersom træbeskyttelse normalt bruges på træ der ikke er høvlet helt glat så er det sjældent et problem.

Vinduesmaling skal derimod kunne give en flot glat overflade.



Ask
Udvendig bruger vi linoliemaling til vinduer og døre. det er super holdbart, men det skalsmøres på i flere tynde lag med tørring indimellem. o det har det med at trække skind i dåsen. men vi synes det er besværet værd. Køb det hos mal godt.dk med lds rabbat.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 28-12-2022 16:43:37

Udvendig bruger vi linoliemaling til vinduer og døre. det er super holdbart, men det skalsmøres på i flere tynde lag med tørring indimellem. o det har det med at trække skind i dåsen. men vi synes det er besværet værd. Køb det hos mal godt.dk med lds rabbat.

 I hvor mange år har din linoliemaling holdt stand uden efterbehandling?


When the going gets tough, the tough get going.
Annonce
 I hvor mange år har din linoliemaling holdt stand uden efterbehandling?

Det er svært t svare på da jeg ikke har nogle data for hvornår jeg sidst malede. Men vi har 2 gavlvinduer et mod vest og et mod øst. de blev malet med linoliemaling da de blev sat i. Og det er mindst 20 år siden. Men de trænger også nu, men er ikke blevet ordnet pga, at jeg ikke har det godt med at stå på stiger længere. Mod nord kan jeg ikke huske hvornår vi sidst malede, de blev malet i år men det var pga at vi ville ha farveskift. De  5 år gamle vinduer mod syd med original maling fra fabrik trængte nemlig voldsomt til en make over. Men vi er ikke i tvivl om at vi fortsætter med linolie.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak for svar :-)

When the going gets tough, the tough get going.
Hvis de nye døre er malet fra fabrikken, skal du regne med at det er plastikmaling. Det kan du ikke efterbehandle med oliemaling.
Ved ikke hvad de er malet med men det lader ikke til at være et problem 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
@kovas  Jeg forventede ikke at du ved hvad trådstarters nye dør er malet med.

Jeg vil blot gøre opmærksom på at man ikke kan male oliemaling oven på noget der malet med plasticmaling. Det modsatte er muligt. Så hvis det en gang er malet med plastikmaling, skal man forsætte med det.

Hvis man bestiller en professionel maler, vil det blive malet med plastikmaling. Ikke fordi det nødvendigvis er det bedste, men fordi oliemaling er sundhedsskadelig og maleren må ikke arbejde med det.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også