udvendig isolering

Hej

Jeg har besluttet at isolere mit gamle hus udvendigt. Det er et skovløberhus med masiv 1 1/2 stens mur.
Det skal være et puds lag yderst. Er der nogen der har erfaringer eller råd?
Jeg vil lave så meget som muligt selv (holde prisen nede) og evt få en mure til at pudse det yderste lag.
Har set på isover og rockwools hjemmesider. Pris ca 400.- pr m*2 for matrialer.

Er der andre leverandøre?

Mvh Thomas

Mvh Thomas

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Før du går igang skal du overveje at dine vinduesnicher bliver en del dybere, det betyder ved smalle vinduer at du får en del mindre lys ind i huset. Specielt når solen kommer fra siden af den facade vinduet sidder i.

Det kan løses ved at lave skrå huller ind til vinduerne.. Men om det ser godt ud på dit hus eller ej er jo også et spørgsmål om smag.

Selve processen med pudsning af en opsat isolering kender jeg ikke noget specielt til. Men har dog set et par sommerhuse bugget op på et skelet og udvendig beklædt med en plad der kan pudses, det kunne være en troldtexplade. Men om det kunne være brugbart for dig med dette udvendige skelet og sådanne plader kan jeg ikke svare på, men en mulighed er det da. Og jeg tror det er billigere end at købe færdige elementer.

Se evt her : http://www.troldtex.dk smile Eller måske mere præcist her : http://www.troldtex.dk/sw185.asp biggrin

En anden mulighed som du ikke skriver om men som er ret nem at lave selv er at sætte en en træbeklædning uden på en ramme konstruktion hvori du isolerer. Det kommer jo til at se anderledes ud men som et skovløber hus kan det sikkert fint fungere. Det er relativt billigt og ret let at klare selv.

Tænk også på hvordan dit tag er nu, er der udhæng nok til at du kan lave denne tykkere mur og stadig holde den inde under tagudhænget ?? Og vil den rest af udhænget være nok til at se godt ud.. Du kan lave en test med nogle brædder og lave en kasse du kan sætte på fx et hjørne af huset og vurdere lidt på en kummende arkitektur på huset.

Hvis du ikke har udhæng på huset nu, så bliver løsningen jo mere kompliceret, da du skal ændre lidt på taget også.

Her tænker jeg både på facaden og på gavlen. Men sæt gerne et par billeder ind her på siden, så vil du sikkert få en del kommentarer om hvad vi andre "glade" amatører kan se af muligheder og måske også steder hvor du skal være specielt opmærksom. 8)

MVH Njord
Hej Njord

Dine betragtninger er fornuftige. Jeg vil male de nye vindues nicher hvide for at kompencere for den større dybte.
Troldtex er måske en mulighed, men det indekolder træuld som kan rådne.

Der er tagudhæng på huset. Det kan nemt gøres større ved gavlene, da det er et stråtag med sjælandsk tækning (tagrørne drejer ikke ved kanten).
Tækkemanden flytter vindskeder et stykke ud med nogle ekstra lægte stumper. På siderne er der ca 35 cm udhæng, men der kan man ikke bare forlænge taget nedad. Det må vente til et nyt stråtag.

Det er vigtigt at huset beholder stilen. Derfor skal det pudses, tagudhæng og vinduer flyttes.

Problemet er bla. at Isover ikke sælger til private. kun til autoiserede facade montøre. Autoiserede facade montøre sælger ikke til private sad
Rockwool har vistnok samme regler.
Prisen er 100-150 KKk for selve isolerings arbejdet. Så kommer vinduer og tag oveni. Husværdien stiger ca. 50 KKr ved isolering, ifølge kreditforeningen.

Løsning med et træpille fyr er også overvejet, men det giver stadig 15 grader ved gulv og 25 grader ved loft.

Jeg tager et par billeder i weekenden af huset

Thomas

Mvh Thomas

Hej Thomas

Det burde ikke være så kompliceret.
Fra en byggesagkyndig har jeg hørt at Isover's og Rockwool's facadesystemer faktisk bare er terrenbats med puds på.
Forskellen ligger i tolerance på batsne.
De skiver der anvendes til at fastgøre batsne på facade kan købes hos Carl Rasmussen i Herlev.
Så mangler du bare underpuds, net og slutpuds.
Jeg har tidligere forhørt mig hos Knud Larsens tømmerhandel i Hvidovre. Her var det ikke et problem at få priser på det to systemer.

Jeg håber du kommer videre.

Hvis du alligevel skulle være interesseret i beklædning med træ, er jeg igang med et projekt.

MVH Per

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Så var der i øvrigt også et nyt produkt fra Danogips der hedder noget i retningen af Aqua-panel.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Jeg har set meget smukke eksempler på beklædning af huse med træ. Lodret. 1 på 2. i svensk stil. Sortmalet med hvide vinduer.
Blot en kommentar...

klassikeren
Annonce
Ja lad os se på en serie billeder.....

Jeg hælder også meget til en træbeklædning.....

Men at der er træ i troldtek pladerne betyder jo intet da de skal pudses udvendigt til dit brug.... Her skulle pudsen jo gerne holde den tør...

MVH Njord
Hej igen

Det skal være en løsning med puds.
Her er et par billeder af huset.

Har fundet to nye leverandøre: Danogips, Aquapanel outdoor og knauff.
Hvordan udføres isoleringen ved fundamentet?

Jeg vender tilbage når der er nyt.

CU

Mvh Thomas

jeg følger lige lidt med på sidelinien , der findes også komposit løsninger men det er selvfølgelig lidt dyrere
Jeg har også et gammelt hus som skal have samme tur,mht sokkel regnede jeg faktisk med at grave 90cm sylgro og lægge 20cm flamingo op mod existerende fordernæst at støbe udv ca 25cm

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også