Gasfyr ingen varmt vand

Jeg er den stolte ejer af et Bosch ZSBE 16-3 A gasfyr + 100l varmtvandsbeholder. Det har fungeret fint i mange år (serviceret årligt, som Bosch foreskriver). Det blev taget i brug i 2011.
Nu er det dog begyndt at opføre sig lidt underligt og jeg kan ikke gennemskue hvor problemet er, hvilket er virkeligt træls.
Fyret kører fint et par dage, så går fyrets cirkulationpumpe i stå og starter ikke op igen. Det resulterer i at fyret varmer den smule vand der er i brændkammeret og temperaturen stryger op på 90-100°C, herefter køler det af indtil temperaturen har nået ned til hvor brænderen starter igen og så stryger den igen op.
Hvis jeg genstarter fyret, starter cirkulationspumpen igen og alt er vel i nogle dage og så går den i selvsving igen.
Trykket er ret konstant på ca. 2 bar. 3-vejsventilen (skift mellem centralvarme og varmtvandsbeholder) ser ud til at skifte fint, der er i hvert fald varme på huset og varmt vand i hanen lige til cirkulationspumpen stopper.

Nogen ideer til hvor fejlen måtte være? 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et skud kunne være styringen af cirkulationspumpen.   

fase
Søren O skrev den 22-12-2022 22:21:56

Det kunne være et forsøg værd at frakoble pumpen til fyrets styring, og så lave en (midlertidig) forsyning til pumpen fra en stikkontakt.

 Det var faktisk ikke så dum en ide, det skal prøves her i juleferien.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis