Installering af PEX rør i hytte/udehus

Hej med jer

Jeg er ved at renovere en hytte som er beklædt med profilbrædder på vægge og loft. Der har indtilnu været installeret en vask lige ovenover hvor vandtilførslen kommer ind i hytten. Vasken skal nu omplaceres til at den skal være i den anden ende af hytten. Her kommer mit spørgsmål så: Kan man "bare" føre PEX rør bag profilbrædderene enten i loft eller væg. Helst loft da det ellers skal over dørkarm m.m.
Og er der noget man skal være obs. på? Det skal siges at hytten er opvarmet året rundt.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Intet problem, men det vil være en fordel at trække dem i et rør. Det er ogs den normale levering til hobbyfolk (rør i rør). Du skal dog tænke over om der er noget der skal frostsikres. Rørene skal så sidde på den varme side af isoleringen.

Søren O
Tak for svar Søren!
Det var osgå planen at trække dem i rør, altså rør i rør. Jeg tænker ikke umiddelbart at yderligere frostsikring er nødvendigt. Der er godt isoleret i hytten, og tænker bare at placere ørerne lige bag Profilbrædderne, altså på den varme side af isoleringen.
Hvad med tryk? Det varme rør kommer jo fra en varmtvandsbeholder, bliver det et problem?
Ikke noget problem med trykket. PEX-rørene er normalt godkendt til 10 bar arbejdstryk.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis