Gulvvarme dunker. Vender pilen rigtigt?

Hej. Vi har fået lavet gulvvarme af en prof VVS'er for 2 år siden. Lige med det samme det var etableret begyndte det at dunke højlydt fra tid til anden. Vi sagde det til VVS'er som sagde "det er bare luft, det skal lige have tid". Et år efter siger vi det igen, og VVS'er siger "det ser fint ud, det skal bare have tid".

Halvandet år efter googler jeg, og kan se, at hvis det dunker, kan det være fordi ventilen er vendt forkert. Man kan se det på en lille pil. Jeg forelægger for VVS'er som igen affærdiger mig.

Så nu er vi her 2 år efter og jeg er ved at blive vanvittig, for jeg vågner om natten når det siger DUK DUK DUK DUK.

Er der en flink VVS'er eller fagmand der kan tage et blik på det her billede og fortælle mig om pilen vender rigtigt? For mig at se vender pilen nemlig forkert. Den bør vende IND mod radiatoren. I mit tilfælde har jeg ikke radiator men gulvvarme, men pilen vender VÆK fra gulvvarmen og op mod loftet.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
den sider sikkert på returen , så er den god nok ,kan du ikke se hvad vej det løber , kan du mærke hvilken side der er varmest
Vandet skal løbe samme vej som pilen. Ud fra dit billede kan man ikke sige det med sikkerhed, da man ikke kan se hvad det er for et rør. Hvis det er returen op fra gulvet, er det korrekt.

Er der cirkulationspumpe?

Er det fjernvarme?

Jeg ved ikke hvad det kan være, men det første jeg tænker på er for højt differenstryk.
Det er gasfyr m varmtvandsbeholder.

Der er fire slanger vist på billedet. Fra venstre:

Slange 1: føles lunken
Slange 2 (med termostaten på): føles lunken men en anelse varmere end 1
Slange 3 & 4: føles kolde

Kan man ud fra det sige hvad der er retur og ikke?

Jeg ved i hvert fald at hvis jeg når derud mens det dunker, og skruer frem og tilbage på termostaten, så holder lyden op med det samme.
Nå slange nr. 2 føles varmest, må det være fremløb. Så vender termostatventilen forkert. For at få returventilen til at virke, vil det være nødvendigt at få rundt på frem- og returløb.
Har termostatventilen kunnet regulere noget som helst?

Søren O
Vi har haft samme problem vi overtog et hus med luft til vand varmepumpe med gulv varme i hele huset undtagen 1 radiator i køkkenet og dagligt flere gange oplevede vi at den dunkede til vi skruede på termostaten så stoppede det med det samme det vidste sig at vvs der har installeret anlægget har byttet rundt på frem og returløb så når termostaten lukker står vandet og banker ind i ventilen og ikke kunne komme videre.  Han byttede rør om og problemet har ikke været der efter og det er 2 år siden.
Tak det er også min konklusion. Jeg har haft termostaten af nu for at få fuld tryk på, og det rør termostaten sidder er afgjort det varmeste ,så det må være fremløbet - som så vender forkert. 

Jeg må skrive til VVS'er igen...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis