DeWalt skruemaskiner

Hej alle,

Overvejer at investere i min første DeWalt skruemaskine. 

Mere specifikt denne. https://www.bygxtra.dk/produkter/dewalt-dcd709m1-qw-18v-xr-salgboremaskine-med-40-ah-batteri-og-lader-2174979?gclid=CjwKCAiAheacBhB8EiwAItVO25-bwDa5QF2hA4p9qt4hCV8nkxWSAwc9-7JNBqFHDpD_u-X-4SWzchoCazIQAvD_BwE

Min gamle black Decker er på alle måder slidt op og kæmper f.eks..med at skrue en karmeskrue i. 

Generelt set ser det ud til DeWalt har det højeste moment. Og ovenstående maskine skulle da også have 65nm. 

Men den er jo billig ift. Mange andre DeWalt så hvad er forskellen og er dette en god/bedre maskine end min?

 https://www.blackanddecker.dk/produkt/bl188k1b-qw/18v-li-ion-kulloes-slagboremaskine-2-gear-2-batterier-1a-oplader-kuffert?tid=585071

God jul. 

Mvh Stefan 





Hej alle, Overvejer at investere i min første... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Stefan Odense skrev den 21-12-2022 21:37:47

Tak for svar indtil videre. Måske vil jeg give ret i slag er unødvendigt, da de tunge boreopgaver alligevel bedre udføres af Jem fixes billigste slagboremaskine på kabel. 

Men hvis jeg så blot ønsker en maskine der kan pløje en hvilken som helst lang træskrue eller karmskrue i, er den DeWalt så ikke et godt bud? 
Jeg ved ikke om min black and Decker bare skal have nye batterier (igen) de seneste 2 batterier er 2 år gamle og selve skruemaskinen er 6 år gammel. Føler den er træt og slidt. 

 dewalt er ok , men du skal op i de dyere maskiner , og du betaler meget for navnet

makita , bosh ( den blå model ) milwalki mm får du meget mere for pengene


Lige et pip fra mig.
Gem nu den gamle maskine, selvom den ikke har så mange kræfter. Du bliver glad for den til feks at bore for og undersænke skruer.
Jeg har en tudse gammel Makita maskine der ikke ville kunne skrue en 2 tommer skrue i et stykke vådt franskbrød, som jeg bruger til det formål. Det er vildt irriterende at skulle skifte bor ud med bits for hver gang du skal lave noget, så er det federe at have 2 maskiner.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Værktøjsmærker er altid et hedt diskussionsemne :)

Dewalt, Makita, Milwauke, blå Bosch... det er alle fremragende maskiner til den almindelige gør det selv'er. Hvis din Black&Decker har været god nok til dig i mange år, så er alle de ovenstående det også (tror for resten det er B&D som ejer Dewalt). 

Meget enig i at en slagskruemaskine er værd at overveje. Mere kraft, lettere maskine og ikke de der lede vrid i håndledet. Jeg har ikke brugt min bore/skruemaskine siden jeg fik den. Så kan du gemme din gamle B&D til at bore med :)

Sidste input, så giver det mening at blive i samme mærke/serie så man kan bruge batterierne på tværs af maskiner.

God jul til jer alle

- Mads
Dewalt er Black&Deckers luksus mærke. De kommer samme sted fra.

Jeg tror ikke at maskinen er ”træt”, efter 6 års hobbyarbejde. Jeg tror blot trådstarter har for store forventninger, til hvad en batteriskruetrækker kan klare. Karmskruer er tæt på grænsen.

Jeg vil give Kolding75 ret. Er der brug for mere moment, skal man købe en slagskruetrækker. Det er, som han skriver, IKKE en slagboremaskine. De to ting har absolut intet med hinanden at gøre. Den ene er til bor, den anden til skruer.

En slagskruetrækker har 3-10 gange så stort moment som en batteriboremaskine. Den vrider ikke i hånden som en batteriboremaskine, når man skruer karmskruer i. Til gengæld larmer den.

Hvis man ikke ved hvad en slagskruetrækker/slagnøgle er, kan man læse dette:

https://goerdetselv.dk/vaerktoej/bore-skruemaskine/slagskruemaskine-superstaerk-og-effektiv

https://goerdetselv.dk/vaerktoej/bore-skruemaskine/slagnoegle-derfor-er-slagnoeglen-haandvaerkerens-foretrukne-valg

Hvis jeg var trådstarter ville jeg beholde min gamle maskine og købe en slagskruetrækker. Man kan få en adapter-plade så Dewalt og Black&Deckers kan bruge samme batteri. Hvis det skal være Dewalt.

Jeg her helt enig i at det er en fordel at holde sig til en batteritype. Det minimerer risikoen for at man står med en maskine uden et opladet batteri.
Gå efter en skruemaskine med et blødt moment på +40Nm, gerne +60Nm, en slag skruetrækker er noget skrammel til lange skruer der kræver et højt moment at skrue ind. jeg købte en fordi at jeg ikke vidste bedre, den kan levere 250Nm i følge makita, men i den virkelige verden kan den ikke skrue en 12x200mm fransk varmgalvaniseret skrue i, det klarer min gamle skruemaskine fint. men den kostede også noget mere end de 1000kr som 700 serien dewalt maskiner koster

Jacob
Annonce
Kolding75 skrev den 21-12-2022 19:17:14

Skal du ikke bare have friske batterier til den du har? Tror ikke den dewalt er væsentligt bedre, da det er en af de billige modeller, hvor navnet endda udgør en del af prisen. Til store skruer som feks. karmskruer kan det være en stor fordel at have en slagskruemaskine (ikke slagboremaskine), da den fungerer lidt som en slagnøgle, og derfor kan kværne meget store skruer i ift. en almindeligt bore- skruemaskine.

 Jeg kunne ikke finde videoen i går, men nu faldt jeg over den.

slagnøgler / impact skruemaskiner, eller hvad de nu hedder er ikke gode venner med skruer der kræver meget moment at skrue i. Hver maskine har en grænse, den grænse er bestemt af den impuls den slår med.
i videoen ses det hvordan en tynd men lang skrue ikke giver problemer, mens en noget tykkere skrue får maskinerne til at give op.
https://youtu.be/m4JN605Bv64​​​

Jacob
Et trick til at skrue skruer lettere i er, at give skruen lidt konsistensfedt inden den skrues i. Tømreren, jeg lærte det af, havde en æske (der havde været skosværte i) med konsistensfedt, som kan lige dyppede spidsen af skruen i, inden han skruede skruen i. Det virker også på galvaniserede franske skruer.

fase
S. Fabrin skrev den 06-01-2023 10:13:56

Et trick til at skrue skruer lettere i er, at give skruen lidt konsistensfedt inden den skrues i. Tømreren, jeg lærte det af, havde en æske (der havde været skosværte i) med konsistensfedt, som kan lige dyppede spidsen af skruen i, inden han skruede skruen i. Det virker også på galvaniserede franske skruer.

 Almindelig fast håndsæbe kan bruges i en snæver vending. Men også polervoks har de samme egenskaber (selvom det nok er dyrere på den den lange bane) 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg ville være bange for den langsigtede effekt. Skruen bidder jo ikke i træet på samme måde.

Jacob
Jacob Antenne skrev den 06-01-2023 15:20:52

Jeg ville være bange for den langsigtede effekt. Skruen bidder jo ikke i træet på samme måde.

 Du behøver ikke at være bange for den langsigtede effekt. Skruen bliver siddende, hvor den sad, da den blev sat.


fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis