Sokkelfliser bag kasse til væghængt toilet?

Hej
Jeg skal snart til at bygge en kasse, til mit væghængte toilet. Men jeg er blevet i tvivl om jeg bør have sokkel (og gulv) fliser bag kassen, eller bør man blot have sokkelfliser rundt om selve kassen og ingen fliser inde i selve kassen?
Er der risiko for lækager inde i selve kassen?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sokkelfliserne har ingen funktion i fht. lækager, så de skal naturligvis ikke være inde i kassen.

Normalt flytter man cisternen så langt ind i væggen som muligt, og derved laver kassen så lille som muligt.
Vådrumssikringen skal uden på kassen.

Selvbygger med stort S. 
Ok. Tak for svaret.
Så der er ikke ikke risiko for lækager inde i selve kassen? For tænker ikke at man vil kunne opdage en sådan lækage i lang tid, da man fuger rundt om kassen, så vandet på gulvet vil ikke kunne trænge ud.

Den eneste samling der er inde i kassen, er indvendig i cisternen. Hvis den( som du naturligvis ikke selv må lave ) er utæt løber vandet ud i toilettet via overløbet.

Selvbygger med stort S. 
Der er naturligvis en chance for lækage inde i kassen. Vandrøret kan flække eller cisterne revne. 
Kigger man på Geberit montage vejledning så er der en lilleforskel på om man kigger på den Danske eller den Norske udgave. 
I dk. vises vådrums sikring uden om kassen, som beskrevet ovenover. I Norge vises vådrums sikring bag kassen OG at der lægges / mures en høj skrå bund i kassen på sådan en måde at evt. ud sivende vand kommer ud af et lille rør over sokkelflise lige under kummen. Så kan man se på gulvet hvis det skulle lække der inde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Klart mest fornuftigt (evt. også) at have vådrumssikring mod mur og gulv inde i kassen.
Har aldrig tænkt over den med rør eller læk ud af kassen nederst, for at opdage evt. læk inde i kassen. Smart.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis