Varmepumpe diy styring / buffertank

Hej jeg skriver fordi jeg går med tanke om at modificere min ny indstalerede luft til vand varme pumpe Cooper hunter 13 kw

Systemet er opbygget omkring en 500 liters buffer tank . Hvor i der er en rustfri spiral til brugsvand , vand temp i tanken køre vi pt på 42-45 grader ellers syntes vi brugsvandet er for koldt .

Jeg er med på at varmepumpen har en bedre virknings grad ved 35 grader..  men sådan fik vi lavet systemet. Uden seperat brugsvandtank..

Til min store skuffelse kan Cooper hunter pumpen ikke lave automatiseringer i tank temp via styringen direkte .

Det jeg gerne ville er at kunne opvarme buffer tanken til F,eks 50 grader eller højere hvis strøm er meget billigt.

Den varme føler der sidder ind i siden på vores buffer tank, styrer hvornår pumpen tænder og opvarmer tank/ radiator vandet . Lige nu sidder føleren i det nederste måler hul i tanken, og pumpen melder en fejl, er par gange i døgnet min installatør siger pumpens fejl meddeles blot er en alert .. og kommer fordi tanken er så stor at vandet i toppen registreres som mere end de 45 grader i toppen ( temp ind føler i pumpen)  før vandet under opvarming når ønsket set temp så lavt i bunden,  installatør  vil når de får tid flytte temp sensor op i midterste måle hul i tanken..( det kræver tanken tømmes halvt da ser pt bare er blind prop i hullet )men så tænker jeg at så udnyttes tankens størrelse måske ikke fuldt ud  Da vandet i bunden så må være koldere end den ønskede set temp ?

Min diy plan .. som måske er tosset ?

Jeg kunne snyde varme pumpen for at kunne ændre ønsket tank temp via en smart Home styring.

Ideen er :

Den temp føler som sidder på tanken , er i praksis en variabel modstand , ved at indsætte en variabel modstand af den rette størrelse  enten i serie med eller parallelt  over temperatur føleren. Vil jeg kunne trimme således at pumpen tror vandet er 45 når det i praksis er opvarmet til 55 grader  , og ved at kunne koble denne modifikation ind og ud via relæ styrret fra smart Home  f.eks  aqara / Apple Home kit

Var min ide at kunne opvarme vandet mere når strømmen er billig mellem ca 01-05  og evt om eftermiddagen .  05 til 11 kunne den så køre med normal set temp ,, hvor den starter når temp føler er 5 grader under ønsket set temp .

Det vil i praksis betyde at pumpen ikke starter før vandet er kølet ned fra 50- 40 grader  ellers ( hvis støm er virkeligt billig evt varme vandet til højere temp)

Jeg påtænker at montere smart termostater i stuen på radiatorer da de gamle , ikke lukker hurtigt nok når jeg fyre op i brændeovnen . Hvilket vi typisk gør om morgenen og om efter middagen når vi kommer hjem.

Lige nu syntes jeg vi bruger meget strøm .. 106 kvadrat meter i stueplan og ca 60 m2 på første salen . Huset er fra 1906 med tolags termovinduer og nyt tag fra 2009 med 40 cm isolering i taget.
Første salen stort set ingen varme på.. og i stuen ca 21 grader , pt ingen natte  sænkning

Vi brugt i uge 47 273 kw og i ugerne frem til ugerne steget jævnt til 373kw i uge 50
Det er strøm på alt forbrug af el i husstanden. For uge 50 kan jeg sammenligne med forbrug af el sidste år hvor alt varme var med gas kedel . Der var el forbrug 79 kw , så hvis vi antager vores normale et for brug er ca. uændret Trækkede varme pumpen 294kw i uge 50 .

Med udsigt til strøm forbliver dyrt i langtid endnu .. tænker jeg at alle små besparelser er velkomne.

Alle kommentarer og hvis nogen har erfaringer vil jeg meget gerne høre dem..

Som sagt er det kun ide og måske giver det ikke mening at lave ..? For svært at vide hvor meget jeg reelt vil kunne sparer .. men der må kunne spares noget hvis jeg kan undgå pumpen køre så ofte når strømmen er dyr ved at varme vandet mere op når strøm er billigere ?  
Måske vil der skulle heat sticks i tanken for at øge varme buffer kapaciteten yderligere før det batter ?

Hilsen jeppe 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Teoretisk set lyder det jo rigtigt, at styre opvarmningen af buffertanken efter elprisen. Om det virker i praksis, ved jeg ikke nok om. Det vil formentligt give en ujævn opvarmning af huset med risiko for at der opstår for store temperatur-udsvingninger, som varmepumpen efterfølgende skal kompensere for ved at køre længere tid (hvis huset er blevet for koldt mens strømmen var dyr og buffertanken afkølet).

Den mest effektive tilgang til opvarmning (med gasfyr i hvert fald) er, at have så jævn en effekt som muligt, dvs. hellere tændt hele tiden på lavt effekt end en tænd/sluk rytme på fuld effekt. Jeg forestiller mig, at det er det samme for en VP?

Men ideen om buffertanken er rigtig god - måske andre kan byde ind med erfaringer om det vil virke.

Din kommentar med smart termostaterne: Det er en "lavthængende frugt", hvis du har meget gamle termostater nu. Det er en "hurtig" gevinst og giver samtidig bedre komfort, hvis de gamle er så dårlige som du skriver.

Mvh. AllanE
Jeg har gået med de samme tanker, og har fundet denne podcast https://transformator.fireside.fm/226 , som også er som tekst på Ingeniøren. Det er en ældre ingeniør Poul Erik Kristensen, der har arbejdet præcis med den problematik i et stykke tid. Han forventer at have 4-5 forsøgsanlæg klar omkring april 2023. Hvis du søger på Spotify er det på Transformer og så podcasten fra uge 50 2022
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis