Isbad (sundt vand miljø)

Hej har lavet mig et isbad i haven. Et stort kar på cirka 400 liter. Hvor ofte skal sådan noget vand skiftes og hvad kan jeg putte i for at forhindre bakterier så vandet kan holde lidt længere. Jeg så helst gerne at det var en bæredygtig korrekt løsning da jeg kun har mulighed for at hælde vandet ud i mine bede når det skal tømmes. Hvor stor en rolle spiller temperaturen i vejret på skifteinterval. Det bliver som sagt brugt til isbad dvs få minutter dagligt og hvis vejret er varmt hælder jeg is eller frosne vandflasker i karret.

Tak på forhånd 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vi af med bakterier og tilsvarende skal du gøre noget ved vandet så bakterierne bliver dræbt.

Jeg ved ikke hvad du lægger i ordet bæredygtigt. Jeg kender det mest fra producenter, der ønsker at sælge forskellige produkter.

Den mest almindelige måde til at fjerne bakterier, er at bruge gift, fx klor. Gift er et stof der dræber, også hvis producenten kalder det bæredygtigt. Du kan også koge vandet, hvilket nok ikke er hensigtsmæssigt til et isbad. Hvis du mener at det ikke er bæredygtigt at dræbe bakterier, har du selvfølgeligt et problem.

 
Så længe temp er på ca løleskabstemp. vil der jo ikke være nævneværdig bakterievækst i vandet. Og du dækker det over så det ikke får lys. Det som bakterierne kan leve i er hudaffald ol. fra din krop. Harald Nyborg sælger badebassiner og filterpumpe. Jeg ville bruge en pumpe og et sandfilter, så holder det nok til foråret.  Der var en sommer vi havde et 5000l badebassin det blev vedligeholdt med div kemikalier. som jeg ikke ville vande mine gulerødder med, men græsset tog ingen skade af dem.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak for svar. Jeg vil helst undgå klor i vandet både for min skyld og for jordens skyld når det skal tømmes. Jeg havde slet ikke tænkt på at købe en poolpumpe. Kan se de står til 300-600 kr. Det kan ikke tage ret lang tid for sådan en pumpe at rense 400 liter vand. Så kan den bare sættes i et par timer efter behov. Selvfølgelig afhængig af udendørs temperaturen. Så slipper jeg for at tilføre klor eller lignende til vandet. 
Et sandfilter fjerner ikke bakterier.
GodeVen skrev den 20-12-2022 13:36:45

Et sandfilter fjerner ikke bakterier.
Nej men det fjerner jo noget af det som nære bakterierne. Og man lægger jo mad i køleskab for at sløve bakterievæksten ned. Hvis man går i bad inden (som i svømmehallen) så tror jeg man når langt.

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Hvad med hydrogen peroxide er det på nogen måde et alternativ i kombination med en pumpe ? Jeg er i teorien ligeglad med at der er lidt klor i vandet men som sagt skal det drænes ud i mine buske og bede så bliver lidt ked af hvis det ender med at dø eller blive beskadiget….
Hejsa

Du er nød til at se det som en lille pool eller måske nærmere et udendørs spa. Bevares med en helt anden temperatur som alt andet lige betyder at bakterier og andet stads formerer sig langsommere end ellers (om vinteren...) jeg ville tale med en pool forhandler om det.

Om sommeren vil vandet i sådan et kar komme op på 17-20 grader helt af sig selv bare ved solens varme. Så der vil temperaturen ikke holde bakterievæksten nede og når du kommer over en 15 grader begynder der at komme alger. Det vil være vanvittigt dyrt at holde det konstant køleskabskoldt for at hæmme bakterie/algevækst.

Klor deler vandene, og jeg er ikke kemiker, men det er ham der har skrevet den her artikel. Min forståelse er at det nedbrydes både ved at udsættes for sollys og gennem reaktionen med organisk materiale som netop er derfor det er desinficerende. 

Min egen lille pool, som er højt kloret, står på græsset og med bede rundt omkring med stauder. Intet af det har taget skade selvom ungerne sprøjter endog store mængder vand ud når de hopper. 

Når jeg lukker poolen ned for vinteren stopper jeg med klor og et par uger efter, når jeg ikke kan måle noget klorindhold tømmer jeg 1/3 ud i bede og på græsset. Ingen skader. Ville jeg gøre det i grøntsagsbedet, sikkert ikke...

Du skal have både filtrering og desinficering. Filtrering kan du løse med et billigt Harald Nyborg filter til pool. Desinficeringen er klart nemmest med klor, men et alterntiv kunne være UV lys. Det bruges både til havedamme og til fx. svømmesøer. Det kunne godt være realistisk når det kun er 400L

Mads
Du kan godt bruge brintoverilte (hydrogen peroxide) til at dræbe bakterier. Jeg vil dog ikke anbefale at du bader i det.
Det ser ud til det bliver svært at undgå klor hvis det skal blive rigtig godt. Så må jeg lede vandet ud i mine granitskærver i indkørslen evt. Det er muligt klor ikke er nødvendigt i Dec, Jan og Feb afhængig af temperaturen i vandet.

Jeg tror kun der er 300 liter i karret da min egen krop naturligvis har en del volume ud af de 400 liter som karret kan indeholde. Er der nogen som kan være behjælpelig med hvilket klor jeg skal købe, doseringsforhold til 300 liter og hvor ofte det skal skiftes. Har tænkt at kombinere det med en lille pool pumpe.

Tak på forhånd vh Steven 
Klor er en jungle (og religion), men tag fat i firmaer som Total Pool service eller PoolOasen. de plejer at være flinke til at vejlede. Du kommer heller ikke udenom et test kit til at måle klor, der skal du spendere noget ordentligt....

Du kan også bare gå i BR eller et byggemarked, de har alt til hjemmepool (i hvert fald i sæsonen). Dosering fremgår af emballagen men er afhængig af at du kan måle hvad niveauet er på i forvejen (med et test kit). Der skal løbende tilsættes klor så det er ikke en engangsting :)

Masd

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis