for lidt flow på både koldt og varmt vand

Hejsa

Vi døjer lidt med for lavt flow på vores vand generelt, og rigtigt skidt på det varme vand. trykket er ok men i den lave ende (er målt af både vandværket og en VVS'er) Det bliver stille og roligt værre og værre med tiden, så tænker der kan være noget kalk involveret...

For et par måneder siden kom der næsten ikke noget varmt vand. Min kære fader, som engang er udlært VVS's, gik løs med en hammer på forskellige ventiler, fittings og andet ude i varmeskabet, og det fik det varme vand til at strømme igen (omend nu endnu langsommere)

Jeg har fået flere forslag gennem tiden til hvordan jeg kan løse min udfordring af forskellige fagfolk

  • få afkalket rørene
  • få afkalket vandvarmeren
  • skift vandvarmeren
  • Skift rørene, de er underdimensioneret
  • Sæt en pumpe på som kan øge trykket fra vandværket
Ingen af løsningerne er jo gratis eller noget jeg selv kan gøre, så hvor bør man begynde? Hvad ville i gøre først?

Det er et hus fra 2008 med fjernvarme og jeg har selvfølgelig afkalket vandhaner og andet tilgængeligt.

Mads




7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan måler I trykket på det kolde vand? Det skal måles medens der bruges vand, og ikke når der ikke er forbrug. Er evt. filtre ved vandmåleren kontrolleret for snavs? Standarden foreskriver et tryk mellem 3,8 og 4,2 bar. Det bruger du som udgangspunkt, fordi det kan variere.
Det varme vands lave tryk kan skyldes, at varmeveksleren skal afkalkes. Men få først styr på det kolde vand.   

fase
Hejsa

Det er målt to gange, første gang af vandværket ude ved brønden ved vejen. Kan selvfølgelig ikke huske værdien…. Der blev der ikke brugt vand samtidig.

VVS’eren målte flere steder, lige efter der hvor vandet kommer ind i huset og ved et par af hanerne. Han satte en eller anden dims ind på slangen under vasken og lod vandet løbe ud i vasken. Han fortalte at fortalte at trykket var ok, ikke imponerende. Det var gennemstrømningen som ikke var i orden. Han foreslog en afkalkning af rørene eller eventuelt en udskiftning til en større dimension rør. Vandvarmer (eller veksler?)  ville han også skifte. Det blev samlet set pænt dyrt….

Godt tip med filtrene!

Hejsa

Det er målt to gange, første gang af vandværket ude ved brønden ved vejen. Kan selvfølgelig ikke huske værdien…. Der blev der ikke brugt vand samtidig.

VVS’eren målte flere steder, lige efter der hvor vandet kommer ind i huset og ved et par af hanerne. Han satte en eller anden dims ind på slangen under vasken og lod vandet løbe ud i vasken. Han fortalte at fortalte at trykket var ok, ikke imponerende. Det var gennemstrømningen som ikke var i orden. Han foreslog en afkalkning af rørene eller eventuelt en udskiftning til en større dimension rør. Vandvarmer (eller veksler?)  ville han også skifte. Det blev samlet set pænt dyrt….

Godt tip med filtrene!

Hvis din VVS'er har målt tryk mens der var gennemstrømning og sagt god for det, hvordan konkluderer han så at gennemstrømninger ikke er i orden? De to ting hænger sammen på den måde at trykket ved gennemstrømning falder med røret dimension, læs tilkalkning. Varmeveksleren kan sikkert godt trænge til at blive afkalket. De nye og meget effektive vekslere er ikke beregnede til at blive afkalkede.

fase
Der er ikke noget fast minimumstryk vandforsyningen skal overholde. Vandforsyningen skal sørge for tilstrækkeligt tryk og vandmængde.
Det rigtige vil være at adskille rørsystemet nogle steder og måle vandflovet. Start helt ude ved vandmåleren (i afgang fra vandmåler). Her skal der helst kunne leveres 1,5 m3/time svarende til 25 ltr/min. Ved mindre vandmængde kontaktes vandværket. Ellers ligger problemet hos boligejeren.

Søren O
Annonce
Hvis huset er fra 2008, er hvert tappested vel forsynet med 15mm pex eller min. 12mm kobber. Disse linjer kan jeg ikke forstå kalker til, eller mangler flow - kalken vil gerne sætte sig i galv. rør, perlatorer, ventiler og veksler. Hos os er trykket tydeligt højere i perioden udenfor de kendte tidspunkter for storforbrug. 

 

Tusind tak alle sammen for meget værdifuldt input.

Seneste afsnit i sagaen er at det varme vand helt forsvandt i går. Den tilkaldte VVS'er drejede på lidt haner og vupti så kørte det igen. 

Han syntes også der kom alt for lidt vand ud af hanerne, men mente ikke det skyldtes tilkalkede rør (ganske som cdp påpegede) han foreslog en komplet gennemgang af haner, filtre og ventiler etc, ude fra vejen og helt ind til vandhanerne.

Jeg tror jeg tager imod hans tilbud om en gennemgang i januar og så ser vi om det giver noget. 

Tak til jer alle, og god jul!

Mads
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis