Fjernelse af lampekontakt

Hej alle

Jeg er igang med at installere Smartkontakt i hele hjemme og skal derfor have alle lampe kontakter til altid at have spænding.
Har netop åbnet op for en kontakt som bestod af lys til badeværelset, lys til soveværelset (hvor en anden stikkontakt allerede har fået installeret smartkontakt) og strømudtag med kontakt.
Kan desværre ikke hitte hoved og hale i hvilke ledninger jeg skal muffe sammen og hvilke skal kører ned til strømudtaget. Det gør det ikke nemmere at næsten alle ledninger er sorte.
Der hænger desuden en fri ledning i en muffe.

Er der nogen som kan hjælpe med hvordan de skal sættes sammen? Er grøn på området, så hvis du skriver ord som lus kan det være jeg lige må spørge om et opfølgende spørgsmål 😄
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige lidt ordbog først:
Den øverste hedder afbryder og
den nederste hedder stikkontakt
lus er de 2 stumper ledning som går fra afbryder til højre, ned til stikkontakt og op igen ( brune) 
De sorte ledninger er meget nemme at kende fordi der er numre på dem. Jeg kan se nr. 3 - 4 - 5 og 6 samt jordleder så1 og 2 kan jeg ikke skelne numre på biledet.
Så til sagen. 
Lige netop der har du en dobbelt korrespondance afbryder, hvor den til højre har korrespondance funktion, så der er en anden afbryder som også har indvirkning på tænding af lampestedet. Hvis du har lavet det om i den anden korrespondance afbryder så springer du afsnit med kursiv skrift over
Min mit bedste bud vil være at nummer 3 ( øverst i midten ) skal have en samlemuffe for sig selv. 
Den som sidder sammen med den brune lus er fase og skal sættes sammen med den nederste til højre og med en lus ned til stikkontakt i en samlemuffe. 
I den afbryder som har korrespondance her til skal du også have monteret om men det kan ikke ses hvordan.

Hvis den anden korrespondance er monteret om, så skal du fjerne den lus og montere den ukendte nummer som sidder sammen med lus oppe øverst til venstre ned i stikkontakt
Afbryder til venstre er brugt som en enkelt afbryder. Her piller du lus helt væk og flytter nr. 5 ned i stikkontakt hvor lus kommer fra. 
Altså ukendt sort fase sammen med nr. 5 i stikkontakt og samlemuffer på de andre.
MEN det er jo noget indviklet installation at komme til bagefter så jeg ville nøjes i alle lampesteder finde fasen og sætte den i M1 eller hvis denne er monteret i klemme så montere philips hue i denne klemme. 
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lige et par definitioner: En stikkontakt er en kontakt, hvor der kan sættes en stikprop/hanstik i. En afbryder er til at tænde og slukke for lyset og en lus er et kort stykke ledning til at forbinde internt, som f.eks. de to brune stykker mellem din afbryder og stikkontakten.
Du skriver  at den ene del af afbryderen tænder for lyset i badeværelset og den anden del tænder for lyset i soveværelset. Er der korrespondancetænding på noget af det? 
Der er nemlig brugt en dobbelt korrespondanceafbryder, som er forbundet forkert. Det ligner en GDS installation.
Du skal have fundet den ledning med konstant spænding på. Jeg gætter på, at det er den sorte, som sidder sammen med den brune i de midterste huller i afbryderen. Det finder du ud af ved at tage ledningen ud af klemmen. Kan du nu ikke tænde for lyset i hverken bad eller soveværelse, har du fundet den. 
Du skriver lige, om det er ledningen med konstant spænding på. 


fase
Hej ev elmand og S. Fabrin

Mange tak for definitionerne, skal jeg prøve at huske   Jeg endte op med at samle ledningerne i to forskellige muffer som vist på billedet (gule og blå ledninger hver for sig) og fik lyset til at fungere som jeg gerne ville.
Kan du ikke vise et billede af den ny afbryder set bagfra eller oplyse om den er til batteri. Du må også gerne vise et billede af samlingerne.

fase
Det er jo der du kan spare nogle samlinger hvis du går direkte i stikkontakt og smider en eller begge stumper ledning ud. 
Ikke spare for pengenes skyld men for kvalitetens skyld. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis