Justering af flow gulvarme

Hej,
Jeg har hørt at man kan justere flow på gulvarmen ud fra retur temperaturen hvis man måler på det. Jeg kender ikke længderne men har en ide hvilke er længere end andre. Jeg har et termisk kamera så jeg kan måle ret præcist på temperaturen på rørene. Der er flow metre på hver kreds hvis det hjælper noget. Jeg har følgende rum hvor jeg har skrevet temperaturen lige nu samt den temperatur der er sat (udetemperaturen lige nu er -1C) :

Stue / Køkken (2 kredse) - Nu 18.8C, Temp sat 20.5 (suværent den største rum med flere vinduer samt i den ene ende af huset)
Gang - Nu 19.9C, Temp sat 20.5
Børneværelse - Nu 20.1C, Temp sat 20.5
Soveværelse - Nu 20.2C, Temp sat 20.5

Fremløb er pt. 46C på gasfyret, fremløb på shunt til gulvarme er 30C samt returløb fra shunt er på 25C. Danfoss pumpen er på den næst laveste indstilling i højre side. PEX rør er Ø16.

For info, huset er bygget i 1952 og noget af det i 1982.

Har i et bud hvordan jeg kan justere gulvarmen så den kommer nærmere det den er sat til ?

/donnib



 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have åbnet helt op for reguleringsventilerne til stue/køkken. Hvis de er helt åbne nu, skal du have hævet temperaturen nogle grader i shuntkredsen.
Ved indregulering af kredsenebør du sætte termostaterne i de enkelte rum på f. eks. 30o, så der er lukket op for alle kredsene. Derefter kan du over nogle dage regulere på de enkelte kredse, så du får den rigtige temperatur i de enkelte rum. Når det hele kører tilfredsstillende stiller du dine rumtermostater i de enkelte rum på ønsket temperatur, og hæver temperaturen nogle få grader i shuntkredsen.
Det optimale er at aktuatorerne til de enkelte gulvvarmekredse er åbne næsten konstant, så temperaturen i shunten må ikke være for høj, og du skal regulere temperaturen i shunten efter jeres varmebehov (afhængig sf udetemperatur).

Søren O
Ok tak for svar,

Køkken og Stue er to forskellige kredse men bliver styret af samme rum termostat da det er et åbent køkken/stue vi har så alt andet giver ikke mening, skal disse to kredse så stå på N på manifoldventilerne selv om f.eks køkken kredsen er mindre end en af de andre rum ?

Du siger at rum termostaterne skal sættes til 30C men er der ikke nemmere at stille telestaterne af ? Det giver det samme resultat vel og så bagefter justere manifoldventilerne ud fra den temperatur der er i de forskellige rum ? Jeg gætter på det er det du mener altså justere manifoldventilerne fra N - 7 ?

Vores fremløb på fyret bliver justeres af udendørs temperaturen dog kan jeg pille ved varmekurven hvis det ikke er tilstrækkelig.

Noget andet, står pumpen rigtigt ?

 

Det er jo ret nemt at gå rundt til de 4 rum termostater og sætte dem op i temp. 
De længste kredse skal åbnes helt. Det vil ofte også være de største rum. 
Men ellers kan du tage rum størrelse i kvm. og gange med 4 og så lægge afstand til x 2 ud til fordeler. Så har du en rimelig korrekt forhold imellem slangelængder. Denne justering er den grove.
Den lidt finere indregulering er som Søren O. beskriver. Den metode tager også hensyn til jeres behov for varme i hvert rum, så soveværelse måske kan have lidt lavere temperatur. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 23-12-2022 23:17:40

Det er jo ret nemt at gå rundt til de 4 rum termostater og sætte dem op i temp. 
De længste kredse skal åbnes helt. Det vil ofte også være de største rum. 
Men ellers kan du tage rum størrelse i kvm. og gange med 4 og så lægge afstand til x 2 ud til fordeler. Så har du en rimelig korrekt forhold imellem slangelængder. Denne justering er den grove.
Den lidt finere indregulering er som Søren O. beskriver. Den metode tager også hensyn til jeres behov for varme i hvert rum, så soveværelse måske kan have lidt lavere temperatur. 

 Enig i det ovenfor beskrevne, men jeg vil regne med tre gange rumstørrelsen, da der normalt er 30 cm mellem slangerne i det jeg har set.

Fabrikanten af minifolden har en tabel, hvor du kan se, hvor meget de enkelte kredse skal åbnes. Tabellen finder du på nettet.
De længste er altid helt åben og resten justeres efter tabellen.
I mit hus, som godt nok har jordvarme, har det virket næsten perfekt.
Jo lavere temperatur på fremløb og på fyr desto bedre virkningsgrad har fyret, især, hvis det er et kondenserende fyr.
Vær obs på, at der er flow nok på cirkulationspumpen, så der er vand nok i hele gulvet.

Glædelig jul.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis