Hvad er historien bag "ru fyr u/s"??

Hej,

Er der nogle tømrere eller snedkere som kan fortælle historien bag Ru Fyr U/S som i dag kun kan fås i få trælaster, og når de har det, så er det et meget ringe udvalg? Nogle på trælasten sagde at snedkere brugte det førhen til selv at bearbejde træet til den ønskede form - men det gør man ikke mere i dag.

L

When the going gets tough, the tough get going.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fyr brædder i U/S sortering kan anvendes til utallige formål. U/S er en forkortelse for usorteret, og det betyder, at der her er tale om den pæneste sortering af brædder, hvorfor der kun er accepteret ganske få knaster. Derudover er fyr brædder i usorteret kvalitet altid mere eller mindre fuldkantede.  
Da jeg stod i lære som møbelsnedker (1969-1973) brugte vi meget disse brædder, da vi havde brug for fuldkantede brædder i bedste kvalitet, idet man dengang selv høvlede brædderne på snedkeriet.
Jeg kan ikke huske, at vi på noget tidspunkt fik færdighøvlede brædder hjem. Om de ikke kunne fås eller om det bare var fordi, at det var billigere at høvle selv, kan jeg ikke huske, men jeg mener faktisk ikke, at man sådan lige kunne købe høvlede brædder dengang.
I dag er det formentlig således, at det ikke kan betale sig at bruge tid på selv at høvle, da fabrikkerne som fremstiller brædderne selv har maskiner, som kan det i dag.
Privatfolk vil i dag også typisk gå efter færdighøvlede brædder, da det er de færreste, som har maskiner til det, og når man endelig har brug for uhøvlet træ, så vil det typisk ikke være nødvendigt at få det i bedste kvalitet, da det jo typisk skal være nogen, som skal gemmes, hvorfor det heller ikke er nødvendigt med fuldkantede osv.

Kurt B. Andersen
Tak for svar :-)

When the going gets tough, the tough get going.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis