Is på indvendig side garage

Godaften

Jeg gik en tur i garagen her for en lille halv time siden og finder et meget tyndt islag på indvendig side. Det sidder på skinnen til carporten og på tilstødende væg til skinnen. Alt er tæt, så det kan ikke komme ude fra. Der er passiv ventilation i garagen flere steder, så tænker ikke, at det er fugt, der sætter sig. Har hverken bil eller andet fugtigt i garagen.

Nogen der har en forklaring?

Tak på forhånd 😊


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kondens, er mit bud.
Metallet bliver ekstra koldt og det "tiltrækker" kondens.
I mit haveskur er pandepladerne i taget fugtige af kondens, når det har været koldt om natten. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jo, du har andetfugtigt i garagen. LUFT
Og nej, jeg er ikke enig med dig i at din garage er tæt. Du skriver selv at der er passiv ventilation. Og porten åbnes vel nu og da i et eller flere minutter.
Udendørs luftfugtighed er vel stadig 70-80 pct udendørs. Og ca. det samme i din garage. Metal køles = stor sandsynlighed for kondens.
Er det et problem?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 16-12-2022 19:16:57

Udendørs luftfugtighed er vel stadig 70-80 pct udendørs. Og ca. det samme i din garage. Metal køles = stor sandsynlighed for kondens.
Er det et problem?

Ikke i frostvejr som det er nu.

 https://nbi.ku.dk/spoerg_om_fysik/fysik/luftfugtighed/

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 16-12-2022 20:11:30

JohnLarsen skrev den 16-12-2022 19:16:57

Udendørs luftfugtighed er vel stadig 70-80 pct udendørs. Og ca. det samme i din garage. Metal køles = stor sandsynlighed for kondens.
Er det et problem?

Ikke i frostvejr som det er nu.

 https://nbi.ku.dk/spoerg_om_fysik/fysik/luftfugtighed/

/BOFH 

Jo, relativprocenten er ret høj pt (se helt nye skærmskud fra dmi), men vandindholdet målt i gram/m3 er lavere nu end ved højere temperaturer. Iflg dit link kan der være 2-3 g/m3 ved -5 - -10 gr C.

Hvor meget vand/fugtighed skal der til før man ser is på kolde metaldelene?

Selv ved -20 gr C eller lavere er jeg ofte nødt til at skrabe frosset vand af mine bilruder 🫢

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis