Flowindstilling af radiator og gulvvarme kombi

Halløj gode mennesker,
Jeg har netop fået skiftet gasfyr ud med fjernvarme (Hurra!) i mit midt 80´er parcelhus.
Jeg er nu i gang med at indstille flowregulering (2-strengs anlæg) på mine radiatorer. I badeværelse sidder der dog en radiator og gulvvarme monteret i serie efter hinanden (som 1-streng system). Jeg kender nogenlunde mit varmetab/m2 i rummet, men hvorledes skal flowreguleringer indstilles på ventilerne (monteret på fremløb) når radiator og gulvvarme (gulvvarme har egen ventil) er serieforbundet? Jeg skal jo gerne opnå 30°C afkøling totalt set fra badeværelset? Er det så simpelt som at sætte hver flowindstilling til ½ afkøling? Eller bør jeg "flytte" lidt flow til enten radiator eller gulvvarme?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis fjernvarmevandet først løber igennem en radiator og derefter gulvet, skal du ikke bekymre dig. Du får ikke problemer med at køle ned under 30 grader (over 30 graders afkøling), medmindre du skruer termostaten alt for højt op.

Jeg ved ikke hvorfor du har flow regulering på radiatorer på fjernvarme. Det kender jeg ikke. Det kan være for at forhindre en kæmpe varmeregning, hvis nogle skruer for højt op på termostaten. (Jeg går udfra at du har direkte fjernvarme, uden cirkulationspumpe). Under normal drift, skal det altid være termostaten, der bestemmer flowet. Dvs flow indstillingen skal stå lidt højere end hvad du bruger på en super kold dag.
Hej GodeVen

Tak for input....
Flowregulering er vist et forkert udtryk - Beklager. Jeg mente flowindstilling - altså den lille krans til manuelt at justere flowet gennem ventilen. Da jeg er skiftet fra gasfyr til fjernvarme suser vandet bare igennem uden tilstrækkelig afkøling.
Kan du ikke vise et billede af dit system. I centralvarme er det termostaten, der bestemmer flowet. Hvis du har mulighed for at justere fremløbstemperaturen, kan du ad den vej regulere afkølingen. Det er også vigtigt at vide, om du har direkte fjernvarme eller fjernvarme med varmeveksler.
Du nævner en lille krans til manuelt at justere flowet gennem ventilen. Den justering kan begrænse flowet, men kan samtidig, hvis den er sar lavt nok, begrænse temperaturen i rummet. Vælg selv.

fase
Hvis vandet bare suser igennem er termostaten stillet for højt. Hvis radiatorerne er dimensioneret rigtigt, vil der være tilstrækkeligt afkøling, hvis termostaten står rigtigt.

Husk at man indstiller en termostat ved at give den et lille nyk - vente en time eller to, og så evt give den et nyk mere. Det bør altid være termostaten der styrer gennemløbet i radiatoren. Hvis det er er flow reguleringen der styrer (står til lavere flow end termostaten), vil temperaturen ikke komme op på den termostaten er sat til.

Hvis man forstår at justere en termostat og lukker, når der luftes ud og stiller tilbage når udluftningen afsluttes, vil det overhovedet ikke have indflydelse på økonomien, selvom alle flow reguleringer stod på maksimum. Desværre er der mange, der ikke forstår en termostat og skruer helt op når det er for koldt, og lukker helt når det er for varmt. De vil have en ujævn varme, og en større varmeregning, end dem der bruger termostaten rigtigt. Deres fjernvarmeregning, løber dog ikke løbsk, hvis de lukker helt for en radiator og åbner en anden helt op i det samme rum hvis der er flow begrænsning.

Det hus jeg havde tidligere havde fjernvarme og radiatorer uden flow begrænsning.  Der var det ikke et problem at holde returen under 30 grader, ved blot fornuftig brug af termostaterne.







 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis